Den fællesoffentlige borgerportal, borger.dk, er en dundrende succes.
Fra hjemmesiden gik i luften 3. januar til i dag har der allerede været omkring 422.000 unikke besøgende, der søger efter informationer om alt fra borgerrettigheder til familiesammenføringer.
De har tilsammen genereret 2.437.000 sidevisninger.
Nul reklamer
- På trods af at vi overhovedet ikke har reklameret for borger.dk, så er vores besøgstal helt forrygende, lyder det fra projektleder Thomas Andreasen fra borger.dk.
Folkene bag borger.dk havde inden lanceringen håbet på omkring 70.000 unikke brugere om ugen et halvt år efter lanceringen. I sidste uge lå det tal på knap 83.000 unikke brugere.
Dermed bliver både netborger.dk og danmark.dk, som borger.dk erstatter, overgået i besøgstal.
Udover oplysningerne på hjemmesiden har portalen tilknyttet både en telefon-, chat og mailservice, hvor borgerne kan få hjælp til både offentlig information samt borger.dk.
Også disse tilbud oplever en markant brugertilslutning.
- Borgerne er helt pjattet med chatten. Og vi oplever med cirka 40 henvendelser om dagen en seks-dobling i antallet af chat-henvendelser i forhold til danmark.dk, siger Thomas Andreasen.
Borger.dk stjæler ikke fra kommunerne
Trods succesen på borger.dk kan det ikke mærkes på de kommunale hjemmesider.
To af Danmarks største kommuner, Århus og Odense, oplyser, at de har nogenlunde samme trafik på hjemmesiderne som før lanceringen af borger.dk.
- Januar 2007 har faktisk været en af de travleste måneder på vores hjemmeside nogensinde, siger kommunikationschef i borgmesterens afdeling i Århus, Per Ryolf.
Den fællesoffentlige portal vil heller ikke kunne varetage borgerne i den enkelte kommune så godt er meldingen.
- De bløde ting som branding vil jo fortsat ligge ude i den enkelte kommune. Man skal jo lede et stykke tid før man for oplysninger om Odense inde på borger.dk, siger konsulent Jesper Clausen fra arbejdsmarkedsforvaltningen i Odense, der har haft et samarbejde med borger.dk.