IBM og Cisco har demonstreret et IP-tv (Internet Protocol TV) med HD, ”video-on-demand” og andre egenskaber ved et demonstrations-arrangement IBM Industrial Solutions Center i La Gaude, udenfor Nice i Frankrig.
Demo-faciliteterne, der blev udbudt i mandags forud for Ciscos Europæiske netværks-event i Cannes, var primært henvendt til telebranchen, kabel-tv og netværksoperatører som for eksempel kommunale fiber-netværker og strømproducenter
Pakken fra IBM og Cisco kommer til at indeholde seks moduler.
Hoveddelen leverer digital-tv og harddisk-tv-satellit signaler til netværket, der leveres af Ciscos datterselskab Scientific-Atlanta.
Andre dele består af et adgangsmodul leveret af Verimatrix og IBM og video-on-demand fra Kasenna og IBM.
IPtv-pakken bliver officielt lanceret i marts, så medarbejdere fra IBM og Cisco var ikke villige til at blive citeret med navn angående specifikke detaljer.
Alligevel udtalte Henning Glegg-Sørensen, direktør for IBMs Nordic Network Services, at det ville være rimeligt at sammenligne åbningen af demo-faciliteten med distributionen af beta-software til testpersoner og udvalgte forbrugere.
IPtv-pakken, som kan integreres med eksisterende kabel-netværk og IPtv-service målretter sig mod operatører, som er i gang med at opgradere eller skifte netværk til IP-baserede platforme.
Demo-centeret vil når det er helt oppe at køre, vise hvordan pakken virker under normale forhold og under forskellige unormale forhold, som når fibrene eksempelvis går i stykker, netværket bliver overbelastet, og der opstår fejl i forskelligt udstyr og software.
Ifølge IBM og Cisco bliver pålidelighed det primære salgsargument.
Oversat af Ditte Thøgersen