Netshoppen timeglasset.dk, der sælger ure, har lukket for tiden.
Det skyldes, at firmaet solgte de samme ure som ur-firmaet Swatch har eneret på at sælge i Danmark.
Men inden lukningen fik firmaet ligesom mange andre e-handlende en reprimande fra Forbrugerombudsmanden, da det havde brudt med indkøbsbetingelserne for e-handel.
Konkret havde timeglasset.dk et aftalevilkår om, at købere skulle betale et gebyr på 20 procent af salgsprisen, hvis køberen fortrød køb af varer til 8.000 kroner eller derover.
Det er at snyde kunderne, mener Forbrugerombudsmanden.
- Den slags er at narre kunderne og i strid med lovgivningen på området. Og derfor har vi også fokus på firmaer, der forbryder sig mod vilkårene for e-handel, forklarer Marlene Winther, jurist hos Forbrugerombudsmanden.
Forbrydelserne sker eksempelvis, når firmaerne opstiller særegne vilkår på hjemmesiden, som det skete i timeglasset.dks tilfælde.
Andre gange oplyser net-butikkerne ikke om fortrydelsesretten, som er på 14 dage.
Marlene Winther oplyser, at der ved tidligere stikprøvekontroller med 164 involverede e-firmaet er fundet op til 10 procent, der forbryder sig mod fortrydelsesretten. Og det kan koste bøder
Lovgivningen er kompleks
Mange e-firmaer slipper dog af sted med overtrædelserne med en advarsel.
Det sker, hvis de i som timeglasset.dks tilfælde kun opstiller særegne vilkår for handel på hjemmesiden, hvilket ikke er bødebelagt.
- Vi skriver til dem, at de har begået noget ulovligt. Men det viser sig ofte, at virksomhederne overskrider lovgivningen af ren uvidenhed, forklarer Marlene Winther.
Hun erkender, at reglerne for e-handel er komplicerede for en erhvervsdrivende på nettet.
Så når Forbrugerombudsmanden giver e-firmaerne en advarsel, så bliver der oftest også oplyst om e-handelsbetingelserne, der findes på Forbrugerombudsmandens hjemmeside.