Omkring 15 procent af de offentlige myndigheder og institutioner har fået nyt EAN-nummer efter kommunalreformen.
Og det koster i øjeblikket især småvirksomheder ekstra arbejdstid, fordi e-fakturaer sendt til offentlige institutioner i stigende tal kommer ubetalte retur, fordi firmaerne skriver forkerte numre på regningerne og skal bruge tid på at finde de rigtige numre.
Men nu kommer IT- og Telestyrelsen til hjælp med oprettelsen af et fælles register som skal ligge under Center for Serviceorienteret Arkitektur.
Det fortæller leder af centeret, Christian Lanng, til Erhvervsbladet.
UDDI-registeret
Registeret får navnet UDDI-registeret, og her skal informationer og både offentlige og private virksomheder være mere tilgængelige end de hidtil har været.
Samtidig er hensigten at binde de to sektorer tættere sammen, fortæller Christian Lanng.
Registeret åbnes først til efteråret, og centerlederen regner med at udfordringerne kan håndteres med informationsarbejde indtil da.
- Det nye register skal køres ind god ro og orden, siger Christian Lanng til avisen.
De første virksomheder bliver tilføjet registeret i april, og herefter kører systemet som forsøg. Først fra efteråret vil der være adgang for alle virksomheder.