De bærbare computere har kvartal for kvartal ædt markedsandele fra de stationære computere, men nu oplever pc-producenten Packard Bell en overraskende renæssance i salget af de traditionelle maskiner.
Det er angiveligt hjemmebrugernes interesse for tungere arbejdsopgaver, der er årsagen til væksten hos Packard Bell.
- I år har vi oplevet en overraskende stor forøgelse i salget af stationære pc’er, siger Niels Bjørling, nordisk chef i Packard Bell.
- De bærbare pc’er er gode til mange opgaver, men nu er mange brugere klar til at supplere maskinparken med en ny stationær pc til multimedieopgaver.
Bærbar stadig nummer et
Tidligere var det den bærbare maskine, som var hjemmets anden computer, men i dag er det omvendt.
Først køber brugerne en bærbar, og herefter suppleres den med en stationær maskine, der skal tage hånd om de tungere og mere avancerede opgaver på hjemmefronten.
Niels Bjørling mener, at interessen for at producerer sine egne videoer, billedbehandling og andre krævende processer har medført, at mange er parate til at investerer i en ekstra computer.
Til disse opgaver er den stationære pc stadig overlegen, og det høster firmaet nu frugten af.
Det er først og fremmest leverandører, der sælger maskiner til hjemme-pc-markedet, som har oplevet væksten.
På arbejdspladsen er det stadig den bærbare, der vinder slaget.