Om lidt over en måned skal Danmarks største it-projekt nogensinde stå sin prøve i forbindelse med kommunalreformen.
Men det ryster ikke KMD, der står for it-konverteringen i de 65 kommunale sammenlægninger, som finder sted 1. januar.
- Vi sover godt om natten. Faktisk sover vi bedre og bedre, siger KMD’s underdirektør Lilian Sørensen, der er ansvarlig for de tekniske medarbejdere og infrastrukturer.
Hun påpeger, at selskabet KMD har organisationen til at løfte opgaven.
- Vi har i de sidste 10 dage op mod finalen 500 mand i to-holdsskift, der skal sørge for, at servicere kommunerne så godt som muligt under de hektiske sidste dage omkring jul og nytår, siger hun.
Faktisk er KMD så selvsikker på at kunne løse opgaven, at selskabet giver alle medarbejderne fri juleaften - blot én uge før The Big Bang, som selskabet selv kalder datakonverteringen fra de gamle til de nye kommuner.
Lilian Sørensen peger på, at det er vigtigt for medarbejderne at være udhvilede, så de ikke stresser hen imod de sidste krampetrækninger.
Der kan forsvinde en børnehave
Administrerende direktør Lars Monrad Gylling giver også udtryk for at være stærkt tilfreds med udviklingen.
- Vi er klar til finalen. Og borgerne skal ikke kunne mærke noget til vores storstilede arbejde i kulisserne, siger han med et bredt smil.
Han erkender dog, at der godt kan forsvinde en børnehave eller en kontanthjælpsudbetaling i datamængderne, men så må systemet køres igen indtil de dukker op.
- 98 procent korrekte konverteringer vil være en succes for os, siger han.
16 kommuner er bagud
Indtil videre er 16 ud af de 65 kommuner bagud ifølge tidsplanen.
De 25 procent af kommunerne har indtil den store landsdækkende generalprøve 1. december til at få afgivet alle deres data til KMD.
- Kommunerne er bagud med cirka 10 procent af opgaverne, men vi sover roligt om natten, lyder det også fra servicechef Per Fraarup.
Hvis noget går galt...
Hvis der imod forventningerne er noget, der går galt, så har KMD også redningsplanen klar.
- I januar vil vi prioritere de problemer, der måtte opstå i kølvandet på sammenlægningerne. Vi har i de første to uger beredskab på både forkert placerede data samt særlige kapacitetsproblemer, forklarer Lilian Sørensen.
Udover disse tiltag, så vil der konstant være en helpdesk til rådighed, som kommunerne kan ringe ind til, hvis noget skulle gå galt.
Det er især forkerte eller manglende udbetalinger, som KMD vil fokusere på i januar måned.