Medarbejdere og brugere af den københavnske fondsbørs har haft mere end svært ved at nå aktiehandlernes centrum på nettet i de seneste dage.
Problemet opstod mandag, efter at OMX Group, som driver de tre nordiske børser, gennemførte en planlagt sammenlægning af hjemmesiderne til fondsbørserne i København, Helsinski og Stockholm.
Det fortæller kommunikationschef hos Den Nordiske Børs, Ellen-Magrethe Solberg, der understreger, at hun ikke har den store tekniske indsigt.
Derfor ville Computerworld gerne have talt med en tekniker eller ideelt set en it-chef hos OMX.
Men det har ikke kunnet lade sig gøre for firmaet at finde frem til en person, som kan fortælle, hvad problemerne hos den nordiske børs skyldes, eller hvordan de konkret skal løses.
9.000 hits i sekundet
Det er derfor fortsat uklart, hvad der præcis gik galt for OMX Group.
Det ligger dog fast, at firmaet helt har undervurderet det antal besøg, som siden har fået efter sammenlægningen, og at firmaet nu arbejder på at analysere trafikkens belasting af siden.
Det har resulteret i et sådant pres på siden, at besøgende kan opleve, at siden kører langsomt eller slet ikke dukker op på skærmen.
- Vi har åbenbart helt undervurderet, at der ville komme så mange ind på siden. Det arbejder vi på at få løst med det samme, siger Ellen-Magrethe Solberg.
OMX driver selv netsiderne på den nordiske børs.
Tidligere har driften af siderne til den danske Fondsbørs været outsourcet, fortæller Ellen-Magrethe Solberg.
Det har ikke været muligt at få et estimat på, hvornår netsiderne kører optimalt.
- Men jeg kan fortælle, at vi arbejder forfærdelig meget på det. Alt er sat ind på at løse de her problemer så hurtigt som muligt, siger Ellen-Magrethe Solberg.
De tekniske problemer med hjemmesiden har ikke haft indflydelse på børsernes handelssystemer, oplyser hun.