Det skorter ikke ligefrem på opkøb og salg af virksomheder i den danske it-branche i dag, hvor firmaerne i stigende grad vender ryggen til organisk vækst og strategiske alliancer.
Men vi har kun set toppen af isbjerget.
En opkøbsbølge vil skylle hen over it-branchen i de næste par år, hvor 42 procent af virksomhederne regner med at gå på indkøb hos konkurrenterne.
En markant stigning i forhold til i fjor, hvor hver tredje virksomhed forventede opkøb.
- Endnu mere interessant er det, at hele 64 procent af de dygtigste it-virksomheder drager på indkøbstogt de næste par år. Den store købsinteresse og –formåen bliver stimuleret af, at det er lettere at finansiere opkøb end tidligere, siger partner Kim Gerner fra Deloitte Videncenter IT og Medier, der har udarbejdet IT-Vækstbarometret.
Salgspriser stryger i vejret
Det betyder, at det er muligt at få solgt virksomheden til en fornuftig pris, men salgsprocessen skal gribes rigtigt an, så virksomheden undgår de faldgruber, en sådan proces åbner for. Herunder ikke mindst at virksomheden salgsmodnes rigtigt.
- Hjemmearbejdet skal gøres ordentligt. Det koster kræfter, men kan hurtigt være tjent mangefold tilbage. Som markedet ser ud i dag, ser vi meget høje værdiansættelser ved virksomhedshandler, siger Kim Gerner.
De gode finansieringsmuligheder og høje salgspriser kan også være medvirkende til, at mange virksomhedsejere, der ikke umiddelbart tænker i de baner, kommer på salgstanker.
- Vi kan aflæse af de foregående års IT-Vækstbarometre, at antallet af faktisk solgte virksomheder normalt bliver større end det antal, der forventes solgt. Det hænger tæt sammen med, at der i Danmark ikke har været den store tradition for at sælgere er særligt opsøgende i forbindelse med et salg, siger Kim Gerner.
I IT-Vækstbarometret fra 2005 planlagde således kun ni procent at sælge hele eller dele af virksomhed. Det faktiske tal er i dette års barometer dobbelt så højt.
- I år planlægger dobbelt så mange (17 procent) at sælge deres virksomhed, så hvis trenden holder, bliver der tale om en meget høj opkøbsaktivitet, siger Kim Gerner.