Et nyt forsker-netværk ved navn CRUISE (Creating Ubiquitous Intelligent Sensing Environments) lægger i disse timer hjernerne godt i blød på Aalborg Universitet.
Det er nemlig første gang, at netværket, der er støttet af EU-Kommisionen, mødes for at diskutere de såkaldte Wireless Sensor Networks (WSN).
Det er netværk af små sensorer, der kommunikerer trådløst og dermed kan være indbygget i alt lige fra biler til bluser.
- Mulighederne er så utrolig vide, for WSN er relevant alle steder, hvor man har brug for at få overført data, siger Hanne Skovby, der er administrativ leder af CRUISE-netværket.
CRUISE er et konsortium af 32 partnere fra universiteter, forskningscentre og virksomheder i hele Europa.
Fremtiden kommer
For eksempel vil WSN-teknologi kunne bruges i trafikken, hvor man kan overvåge kødannelser eller isslag og dermed hjælpe trafikanterne.
Inden for sundheds-it vil man kunne placere sensorer i den menneskelige krop, så man kan overføre vigtige helbredsoplysninger direkte til lægerne.
På mødet i Aalborg udveksler erfaringsnetværket nye applikationer og protokoller og diskuterer samtidig de sikkerhedsmæssige og etiske aspekter ved WSN.
- En sensor kan bruges til at overvåge, og så er spørgsmålet, hvornår overvågningen er positiv, og hvornår den er negativ. Det er ikke sikkert, at alle bryder sig om, at man til enhver tid kan se, hvor de er, siger Hanne Skovby fra CRUISE.
Hun mener dog, at der er så mange oplagte fordele ved at opbygge et allestedsnærværende netværk af sensorer, at skeptikerne vil blive overbevist før eller siden.
Rykker opfattelsen af overvågning
- Med WSN vil man kunne lave en omfattende miljøovervågning, hvor man kan opdage bakterier i drikkevandet eller en skovbrand, inden det er for sent. Eller man vil kunne informere om, hvor en person befinder sig, hvis man for eksempel er i Tivoli eller Legoland med sine flyvske børn, forklarer Hanne Skovby.
WSN forventes at slå igennem for alvor inden for de næste 10 år.
Inden det lader sig gøre, skal forskerne dog have fundet ud af, hvordan man gør batterierne så små og langtidsholdbare som muligt, og de sikkerhedsmæssige og etiske aspekter skal diskuteres igennem.
- Jeg tror, at det her er et område, hvor man rykker sin opfattelse af, hvad der er overvågning, og hvad der er til for ens eget bedste. Der er også mange andre ting, man ville have rynket på næsen af for ti år siden, siger Hanne Skovby, administrativ leder af CRUISE.
Det er CTIF på Aalborg Universitets, der koordinerer CRUISE.
Netværket blev oprettet 1. januar i år og skal indtil videre løbe over to år for at skabe et fundament for fremtidens arbejde med WSN i EU.