Kunderne hos 74 netbanker blev fredag formiddag afskåret fra at bruge deres netbank på grund af en netværksfejl hos Bankernes EDB Central, BEC.
Problemet skyldes en fejl i en såkaldt local director, som håndterer netværkstrafikken mellem BEC og internettet.
- Fejlen betyder, at de transaktioner som vi får fra internettet, ikke kommer ind til os i øjeblikket. Men alle centrale systemer kører som de skal, så ingen filialer er påvirket, siger Steen Elsborg, driftschef i BEC.
Helt i sort
Samtidig betyder fejlen, at BEC's egen hjemmeside sammen med en lang række kunders hjemmesider i øjeblikket ikke er tilgængelig på nettet.
Årsagen til fejlen er stadig ukendt, men ud fra de øvelser, som BEC jævnligt foretager, anslår driftschefen, at netbankerne kører igen omkring klokken 17.00.
Det tager nemlig typisk tre timer at overflytte kommunikationen mellem BEC’s to centre i Roskilde, fortæller Steen Elsborg.
- Vi er nu i gang med at isolere fejlen ved at flytte al kommunikation til vores andet driftscenter, siger Steen Elsborg.
BEC betjener blandt andet Skandiabanken, Roskilde Bank og Amagerbanken.
BEC oplyste fredag kort før klokken 15.00, at det omkring klokken 14.45 lykkedes firmaet at genetablere forbindelsen til internettet. Dermed fungerer alle netbanker igen.