Når unge eller andre surfere søger på Google efter information om Handelshøjskolen, dukker Amagerbanken op øverst i rækken af søgeresultater.
Det sker, fordi banken har købt navnet som et såkaldt adword hos søgemaskinegiganten.
Og det er fuldstændig uacceptabelt, mener Gert Bechlund, som er universitetsdirektør på Copenhagen Business School, Handelshøjskolen
Forkastelig fremgangsmåde
- Det er temmeligt groft at gøre det uden vores godkendelse. Google burde holde sig for god til den slags, siger han.
Selv om linket fra Amagerbanken giver eksempelvis kommende studerende på Handelshøjskolen hurtig information om et billigt studielån, peger direktøren på, at Handelshøjskolen aldrig fremhæver visse banker fremfor andre.
- Jeg kan ikke se en eneste grund til, at vi skulle prioritere Amagerbanken frem for andre banker, siger Gert Bechlund.
Han vil nu have undersøgt hvilke screeningsværktøjer, man bruger hos Google.
Ikke registreret varemærke
- Ordet Handelshøjskolen er ikke et registreret varemærke. Alligevel føler vi, at ordet først og fremmest er synonym med os, siger Gert Bechlund.
Ifølge Gert Bechlund bliver der ikke tale om at rejse økonomiske krav i forbindelse med Amagerbankens brug af handelshøjskolens navn.
-Vi ønsker netop ikke at stille vores navn til rådighed for gode ord og betaling, siger direktøren.
Hos Amagerbanken fortæller markedschef Peter Kyndal, at banken i alt har købt omkring 100 andre adwords hos Google. Et af de andre er ordet universitetet.
Billigt at købe adwords
Ifølge Peter Kyndal har Amagerbanken købt ordet Handelshøjskolen, fordi banken har mange aktiviteter som er rettet mod handelshøjskolerne i Århus og København.
Peter Kyndal kan ikke fortælle præcist, hvor meget ordet Handelshøjskolen hos Google har kostet, fordi ordet er en del af en større pakke. Men det er ikke så dyrt, fortæller han, og anbefaler samtidig andre firmaer at anvende adwords.
Lader sig ikke snyde
Gert Bechlund fra Handelshøjskolen har svært ved at tro, at unge mennesker som er optaget på handelshøjskolen, skulle lade sig styre af annoncerne.
- Men man kan ikke udelukke at det er i det perspektiv Amagerbanken har valgt at investere i annoncen, siger Gert Bechlund.
Efter at Computerworld har sat fokus på Handelshøjskolen og Amagerbanken, dukker annoncen på Google ikke længere op øverst på søgesiden, men i stedet i højre del af søgesiden.
Alligevel vil Gert Bechlund undersøge, hvordan Google kan sælge skolens navn som reklame.
- Vi vil undersøge, hvilke kriterier Google lægger til grund, når de ligger denne type annoncer på deres side, siger han.