Der er stor interesse for at finde ud af, hvordan business intelligence kan komme virksomhederne til gavn.
Det viste det meget store fremmøde - 250 deltagere fra mere end 100 danske virksomheder - på en konference om business intelligence, som konsulenthuset Platon havde arrangeret i København i sidste uge.
Her fik ledere fra både it og forretning mulighed for at lytte til eksempler fra de ekstremt komplicerede og avancerede BI-løsninger i finansvirksomheder som Alm. Brand, BRF Kredit og Danske Bank til mere jordnære datakonsolideringsprojekter, der giver mulighed for at trække den relevante viden ud i mellemstore produktionsvirksomheder som BTX Group (det tidligere Brandtex).
- Vi har lavet en modenhedsanalyse blandt danske virksomheder, som bruger business intelligence. Analysen har fem trin med et som begynderniveau og fem som ekstremt avanceret business intelligence. Resultatet er, som vi forventede, at de fleste danske virksomheder befinder sig på niveau to eller tre, fortælte administrerende direktør Michael Borges fra Platon.
Målet er ikke topniveau
- Det er afgørende at understrege, at målet ikke er niveau fem for alle virksomheder. Mange vil have fået opfyldt deres behov ved at nå et trin højere end niveau to, siger Michael Borges.
Niveau to er efter hans opfattelse så langt, som de fleste virksomheder kan nå ved at plukke de lavt hængende frugter.
I BI-sammenhæng vil det ofte sige implementering af en platform og stukturering af data.
Skal man videre med arbejdet kræver det inddragelse af forretningen og projekter, hvor der samarbejdes om at anvende data.
Oppe på trin fem opereres der med begreber som pervasive business intelligence.
Det er en udvikling, der begynder nede på niveau tre med de første skridt i retningen af business intelligence i realtid, så brugerne online kan følge viden om omsætning, produktion eller lignende og sammenholde dem med planlagte mål og dermed reagere lynhurtigt på afvigelser.
Vækker bekymring
- Der er et enormt spænd fra den ene ende af modenhedsskalaen til den anden. Derfor er business intelligence noget meget forskelligt for forskellige organisationer, selv om leverandører ofte gerne vil tegne et idealbillede, siger Michael Borges.
Det er et spænd som dog også vækker bekymring hos leverandørerne.
Softwarehuset SAS har udviklet BI-software i 30 år, og her siger den øverst ansvarlige for koncernens marketing Jim Davis, at der er noget forvirring om begrebet business intelligence lige nu.
- Mængden af data og information i virksomhederne fordobles hvert år. Og lige nu er der en risiko for at, at markedet generelt undervurderer kompleksiteten i den teknologi, der ligger til grund for business intelligence – det er konsekvensen af , at BI topper it-chefernes dagsorden lige nu, siger Jim Davis.