Det er nødvendigt at udvikle et nyt nationalt distributionssystem for detailhandlen, hvis Danmark skal have fuldt udbytte af e-handelen, som både åbner for større udvalg, lavere priser og mindre stress.
Det siger Morten Kamper, direktør for Foreningen for dansk internethandel.
Tre procent
Nye tal viser, at kun tre procent af alle danske indkøb sker på nettet efter mere end 10 år med internetbutikker.
– Selve leveringen af produkterne er en alvorlig barriere for e-handel. Hvis vi skal udnytte vores position som førende it-nation, har vi brug for ét fælles nationalt distributionssystem for e-handel. Det vil give e-butikkerne bedre råd til at bruge ressourcerne på selve kundeoplevelsen online, siger Morten Kamper.
Han mener ikke, at Danmark er stor nok til, at hver købmand skal opbygge et konkurrerende distributionsnet.
Andelstanken skal genopfindes
- Vi må genopfinde andelstanken, hvor landmændene i sin tid gik sammen for at få råd til at bygge mejerierne, siger Morten Kamper.
Han mener, at både den geografiske og erhvervsmæssige udvikling taler for igen at fokusere på e-handlen i Danmark.
Landets voksende seniorbefolkning er efter Morten Kampers opfattelse en oplagt målgruppe for næste generation af e-handel. Ligesom detailhandlen
med en effektiv udnyttelse af e-handelsteknologien kunne skabe udvikling og vækst på samme måde som finanssektoren har gjort det..
I dag bliver Danmark gang på gang kåret som et land, der er førende i anvendelse af informationsteknologi.
Udnytter ikke mulighederne
Men dansk detailhandel udnytter langt fra de teknologiske muligheder, der kan udvikle kundernes indkøbsoplevelse og dermed detailhandlens fremtid.
Den danske e-handel kunne ifølge skøn fra Konkurrencestyrelsen vokse med mellem fem og seks milliarder kroner, hvis danskerne var lige så ivrige netshoppere som svenskere og nordmænd.
Men det kræver ifølge Mads Thimmer fra InnovationLab, at detailhandlen begynder at forædle indkøbsoplevelsen via nettet ved hjælp af ny teknologi som chat eller virtuelle prøverum, hvor man som kunde efter en 3D-scanning kan prøve tøj derhjemme på en virtuel model af sig selv.
Heller ikke i de fysiske butikker har dansk detailhandel gjort meget for at ændre kundernes indkøbsoplevelse. I resten af Europa og USA er nye selvbetjeningsteknologier på vej ud på markedet.
Læs stort tema om danskernes e-handel i fredagens trykte udgave af Computerworld fredag.