Andelen af virksomheder, der benytter e-læring til uddannelse af medarbejdere, er stagneret. Det viser en ny analyse fra Institut for Konjunktur-Analyse.
- Der kommer ikke voldsomt mange nye virksomheder til, der vil benytte e-læring. Den nye undervisningsform har de første år haft en kraftig vækst, men nu er kurven fladet ud, siger administrerende direktør Charlotte Rassing, Institut for Konjunktur-Analyse.
Til gengæld accelerer brugen af e-læring blandt de virksomheder, der allerede har taget undervisningsformen til sig.
- Trods en stagnation i andel af nye e-læringskunder vil der samlet set blive brugt flere penge på e-læring i 2006 end i 2005. Det tyder på, at de virksomheder, der allerede er i gang, har gode erfaringer og vil øge aktiviteterne, siger Charlotte Rassing.
Bruger flere penge
Ifølge Charlotte Rassing har de 500 virksomheder i undersøgelsen samlet brug cirka 83 millioner kroner på e-læring i 2005. Det tal ventes at vokse til 130 millioner kroner i 2006.
Undersøgelsen fra Institut for Konjunktur-Analyse viser, at cirka seks ud af 10 virksomheder har gode erfaringer med e-læring, og to ud af tre vurderer medarbejderens holdning til e-læring som positiv.
Også i uddannelsessektoren er der overordnet gode erfaringer med e-læring, viser en ny undersøgelse fra Rambøll Management.
Den konkluderer, at både elever, lærere og forældre mener, at it har en positiv effekt på undervisningen.
Blandt andet lyder vurderingen, at eleverne udviser større engagement, arbejder mere på deres egen måde og er mere kreative, når de benytter e-læring.
Undersøgelsen fra Rambøll viser dog også, at e-læring langt fra har revolutioneret undervisnings- og læringsprocesserne på skolerne i den grad, som det tidligere fra flere sider er blevet spået.
Undersøgelsen viser endvidere, at skolerne er langt fra at udnytte det fulde potentiale ved it og e-læring.