Internetfirmaet Google er langt fra begejstret over udsigten til, at den kommende Internet Explorer 7 fra Microsoft får et indbygget søgefelt, der peger på Microsofts MSN-søgemaskine.
Microsoft og Google har i forvejen trukket linjerne skarpt op med henblik på at skulle slås med næb og kløer om det attraktive marked for internetsøgninger.
Med en markedsandel blandt internetbrowsere på anslået mere end 85 procent, sidder Microsoft med et stærkt kort på hånden, hvis selskabet inkluderer det søgefelt, der er i den nuværende beta-version af Internet Explorer 7.
Google vurderer ifølge New York Times, at mellem 30 og 50 procent af brugernes søgninger vil foregå via dette søgefelt.
Dermed vil Microsoft drastisk kunne hale ind på rivalerne Google og Yahoo alene i kraft af udbredelsen af Internet Explorer.
- Vi mener, at det er uretfærdigt, at Microsoft automatisk sætter standard-søgemaskinen til at være MSN. Vi mener, at brugerne skal vælge, siger produktchef Marissa Mayer til New York Times.
Microsoft forsvarer sig på sin side med, at det vil være forholdsvis let for brugerne at skifte indstillingen til en anden foretrukken søgemaskine.
Google har ifølge erhvervsmagasinet Forbes taget kontakt til både EU-Kommissionen og de amerikanske konkurrencemyndigheder, men har ikke indleveret en officiel klage.
Flere af de konkurrerende webbrowsere indeholder allerede søgefelter, der peger på Googles søgemaskine, hvor brugerne også har mulighed for at vælge andre tjenester.
Microsoft og Google har flere gange inden for det seneste års tid understreget den kolde luft mellem de to parter.
Microsoft vil true Googles internetposition med lanceringen af selskabets Live-tjenester, mens Google til gengæld har drillet Microsoft ved at headhunte Microsoft-folk.