Det amerikanske internetfirma Gratis bliver slæbt i retten af delstaten New York, der beskylder firmaet for at have videresolgt mindst syv millioner e-mailadresser, selv om firmaet lovede forbrugerne beskyttelse. Det skriver nyhedsbureauet AP.
Forbrugerne kunne registrere sig på Gratis' websteder for at vinde iPod-musikafspillere, dvd-film eller computerspil.
Ifølge myndighederne lovede Gratis, at e-mailadresserne ikke ville blive videresolgt eller videregivet til tredjepart.
Beskyldes for videresalg
Det løfte blev imidlertid brudt, hævder myndighederne, der anklager Gratis for at have solgt adgang til de indsamlede e-mailadresser til tre forskellige e-mailmarketingbureauer.
Det resulterede i flere hundrede millioner reklame-mails til forbrugerne.
Gratis står til gengæld fast på, at beskyldningerne om, at firmaet skulle have videresolgt e-mailadresser til reklamefirmaer, er "fuldstændigt usande", skriver AP.
Selskabet forklarer, at det hyrede firmaet Datran Media til at administrere markedsføringen over for Gratis' kundekartotek, men at der på intet tidspunkt var tale om videresalg af adresserne.
Tidligere i søgelyset
Datran Media har tidligere været i myndighedernes søgelys for at have misbrugt e-mailadresser, indsamlet på ulovlig vis, skriver AP.
Den amerikanske antispam-lovgivning forbyder ikke direkte spam, men opstiller en række krav til firmaer, der vil markedsføre sig via e-mail.
Blandt andet stilles der krav til håndteringen af indsamlede e-mailadresser.
- Medmindre vi gør noget nu, så vil firmaer, der indsamler og sælger oplysninger om forbrugere, fortsætte med at finde nye måder at undergrave de grundlæggende principper, der beskytter privatlivet i internettets tidsalder, siger justitsminister for delstaten New York, Eliot Spitzer, til AP.