TIA Technology, der tre år i træk har været blandt Europas 500 hurtigst voksende virksomheder, måtte sidste år se både omsætning og resultat gå tilbage.
- En stor del af vores forretning er drevet af enkelte nye kunder, der køber licenser til flere tusinde medarbejdere på én gang. Sidste år skubbede et par nye kunder lukningen af kontrakten til efter årsskiftet, og det kan ses i regnskabet, forklarer Jesper Houlind, partner, TIA Technology.
Selskabet, der udspringer af Topdanmarks it-afdeling, sælger forsikringsløsninger til det meste af verden.
Lang salgscyklus
Løsningerne, der skal leve op til mange komplicerede krav, er omstændelige at sælge.
Salget af et produkt som TIA's tager ofte mere end 12 måneder at gennemføre fra den første kontakt til en kontrakt er i hus.
Sidste år fik TIA tre nye kunder, hvilket kun er det halve af, hvad virksomheden hentede hjem i 2004.
- Til gengæld fik vi vores første kunde i USA, og det var en væsentlig milepæl for os i det forgangne regnskabsår, siger Jesper Houlind.
Andre væsentlige begivenheder var færdiggørelsen af en ny produktrelease baseret på Service Orienteret Arkitektur og lanceringen af et produkt af ASP-typen (Application Service Provider).
- Med ASP-løsningen kan vi nå et helt andet omkostningsniveau for de små forsikringsselskaber, som der, bare herhjemme, er flere end 100 af, siger Jesper Houlind, der tilføjer, at TIA er i gang med at eksportere også den del af produktporteføljen til udlandet.
Tøvende kunder
TIA plejer at have en forholdsmæssig stor del af omsætningen sidst på året, så med flere tøvende 2005-kunder, der først lukkede kontrakter i begyndelsen af 2006, er udsigterne lysere for TIA i år.
- Udover at vi allerede har flere nye kontrakter hjemme i år, så har interessen for vores produkter været markant stigende de sidste seks til ni måneder, men det vil vi også først kunne se i regnskabet i år, siger Jesper Houlind.
Han forventer, at TIA Technology vil gå frem i en grad, så nøgletallene fra 2004 passeres og i øvrigt have en "fornuftig vækst" på antallet af kunder, omsætning og bundlinie.