Utilfredshed med kvaliteten af de elektroniske patentjournaler (EPJ) på to afdelinger af Odense Universitetshospital får nu Fyns Amt til at stoppe udrulningen af EPJ i hele amtet.
EPJ-systemet leveres af WM-data med svenske Cambio Healthcare Systems som underleverandør og skulle efter planen udbredes fra de to første prøve-afdelinger med 265 brugere til amtets øvrige 9.000 sundhedsansatte.
Stopper projektet
- Vi har sagt til WM-data, at kvaliteten er utilfredsstillende på den løsning, vi har kørt med på to afdelinger siden efteråret. Vi vil ikke rulle løsningen ud på flere afdelinger, før vi ser en mere robust drift, siger EPJ-projektchef Svend Ulka Petersen, Fyns Amt.
- Problemet er svartiderne. Det går alt for langsomt, når vi sammenligner med en tilsvarende løsning leveret til det svenske sygehusvæsen i Uppsala, siger Svend Ulka Petersen.
Det har nu fået EPJ-sekretariatet i Fyns Amt til at anbefale en pause i implementeringen af patientjournalerne, hvilket politikerne i amtets sygehusudvalg har valgt at støtte.
Lang pause
Ifølge Svend Ulka Petersen forventer amtet at sætte gang i udrulningen igen efter sommerferien - også selv om it-leverandørerne formentligt får løst problemet tidligere.
Krisepausen medfører dermed en forsinkelse af implementeringen af EPJ i Fyns Amt.
Amtet har haft en målsætning om at have fuld EPJ-dækning på sygehusene i første halvdel af 2007. Nu bliver det ifølge Svend Ulka Petersen tidligst ved indgangen til 2008.
EPJ-leverandøren WM-data har ifølge Svend Ulka Petersen hentet it-eksperter fra Sverige for at få løst problemet.
De har nu planlagt en fuldstændig gennemgang af systemet på de to prøveafdelinger over de kommende fire uger.
- Eksperterne skal grave sig igennem hele systemet for at finde ud af, om det er en enkelt faktor eller om det er en kombination af fejl, der er skyld i de lange svartider på systemet, siger Svend Ulka Petersen.
Ukendt problem
I WM-datas division for sundheds-it ønsker divisionsdirektør Martin Petersen ikke at sætte dato på, hvornår problmerne er løst.
- Vi har de sidste 14-dage været i dialog med Fyns Amt om at få forbedret svartiderne. Vi kører i den forbindelse i øjeblikket en analyse for at finde ud af, hvor problemerne ligger, siger Martin Petersen.
Han finder det fornuftigt, at amtet lægger op til under alle omstændigheder at udsætte udrulningen af EPJ-systemet til efter sommerferien.
Det giver ifølge Martin Petersen amtet tid til at evaluere, hvordan implementeringen af EPJ på de to pilotafdelinger er blevet grebet an.