Digitale signaturer skal sikre ansatte på landets sygehuse direkte adgang til patientdata i nationale sundhedssystemer.
Med signaturerne får medarbejderne adgang til webbaserede løsninger som den elektroniske medicinprofil og landspatientregisteret.
I Fyns Amt forventer planlægningschef i it-afdelingen, Peter Holbech, at adgangen på længere sigt skal ske direkte fra de elektroniske patientjournaler (EPJ).
Den integration understøttes imidlertid endnu ikke med det EPJ-system fra WM-data, der er under udrulning i Fyns Amt.
Flere udfordringer
Den manglede integration med EPJ er ifølge Peter Holbeck en af flere udfordringer, som Fyns Amt har i forbindelse med at sikre ansatte adgang til patiendata via medarbejdersignaturer.
- Udrulningen går fornuftigt fremad, men det er ikke så let som at knipse med fingrene at etablere titusindvis af signaturer til ansatte i sundhedssektoren. Der er mange forhold, der skal på plads, siger Peter Holbeck.
I Fyns Amt udrulles de første par hundrede digitale signaturer i øjeblikket til ansatte, der samtidig uddannes i at benytte løsningen.
Peter Holbeck forventer, at cirka 1.000 ansatte i det fynske sundhedssystem vil have en medarbejdersignatur om et år.
Første signaturer klar
Fyns Amt sammenlægges fra 2007 med blandt andre Ribe Amt til den nye Region Syddanmark.
Netop Ribe Amt har sammen med Cryptomathic og TDC været drivkræften bag udviklingen af den signatur, der nu udrulles på de fynske sygehuse.
Signaturen er netværksbaseret for at løse problemet med, at medarbejderne på syghusene ofte arbejder på flere forskellige computere i løbet af dagen.
- Signaturen giver sikkerhed for, hvem der kan logge på systemerne, men der ligger fortsat en stor udfordring i rettighedsstyringen. Vi skal kunne sikre, hvem der har mulighed for at se hvilke oplysninger om patienterne, siger Peter Holbech.
Efterhånden som stadig flere sundhedsansatte får en signatur opstår der også en ny udfordring med at administrere brugernes adgang til ikke mindst de webbaserede løsninger.
- Det er ikke anderledes end i andre store organisationer, men der skal eksempelvis være en procedure for at lukke brugerne ned i det øjeblik, de ikke længere er i organisationen, siger Peter Holbech.