Berlin: E-læring bliver revolutioneret af børn og unge, hvis vindue til verden er en computerskærm, og som lynhurtigt tager ny teknologi til sig.
Det mener den hollandske teknologiprofessor Wim Veen, der betegner de unge som Homo Zappiens - en ny menneskerace, der i langt højere grad end almindelige Homo Sapiens kan løse flere opgaver samtidig og hurtigt sorterer i strømmen af information.
- De har en helt anden tilgang til indlæring end tidligere generationer. Vi skal tro på de evner, som de har udviklet sammen med teknologien, men som vi stadig ikke anerkender i undervisningen, siger Wim Veen.
Skolen et mødested - ikke lærested
Han deltager i e-læringskonferencen Online Educa i Berlin, der blandt andet har på dagsordnen, hvordan elementer fra eksempelvis computerspil kan indarbejdes i e-læring.
- Eleverne betragter nu i højere grad skolen som et sted, hvor de møder vennerne, end som et sted, hvor de lærer noget. Vi bør give dem langt flere udfordringer på de platforme, hvor de i forvejen befinder sig i deres hverdag, siger Wim Veen.
Han støttes af den norske forsker Barbara Wasson fra Universitet i Bergen. Hun mener, at skolerne i langt højere grad skal tager e-læringsværktøjer til sig.
- Kig på elevernes hverdag. I stedet for at forbyde brugen af mobiltelefoner i skolerne skal man inddrager de nye teknologier i undervisningen, siger hun.
Hendes hollandske kollega Wim Veen mener også, at eleverne i højere grad skal tilbydes oplevelser end forelæsninger.
- Eleverne er stærkt visuelt orienteret og lærer ved at prøve sig frem eller ved at søge hjælp hos venner og på nettet. Det sidste, de selv vil overveje, er sandsynligvis at slå op i en bog, siger han.