Virksomheder, der sender uopfordrede reklamemails via e-mail, skal have større bøder, end Højesteret har lagt op til med en dom i en spam-sag mod teleselskabet Debitel.
Det mener erhvervs- og it-ordfører Per Ørum Jørgensen fra regeringspartiet Det Konservative Folkeparti.
Han efterlyser, at der indføres en strammere kurs over for spam i forbindelse med en igangværende revision af markedsføringsloven.
Årsagen til udmeldingen fra Per Ørum Jørgensen er, at Højesteret i en spam-sag mod Debitel i slutningen af september nedsatte en oprindelig bøde på to millioner kroner til 400.000 kroner.
Debitel stod anklaget for at udbrede spam via 36.000 e-mails og 12.000 sms-beskeder.
- Efter Debitel-afgørelsen kan man frygte, at virksomheder vil spekulere i, at det reelt kan betale sig at udsende spam og efterfølgende betale en eventuel bøde, hvis det bliver til en sag, siger Per Per Ørum Jørgensen.
Han mener, at bøderne for spam skal op på et langt højere niveau.
I lighed med Forbrugerombudsmanden foreslår han bøder på 100 kroner per mail, der sendes ud. Endvidere skal der indføres en minimumsbøde på 10.000 kroner for at spamme forbrugere.
- Det er ikke indholdet i en spammail, der er irriterende, men selve mailen. Derfor skal det være antallet af udsendte e-mails, der er afgørende for, hvor stor bøden skal være, siger Per Ørum Jørgensen.
Han vil dermed væk fra Højesterets tolkning, hvor der i Debitel-sagen blandt andet er lagt vægt på, hvad virksomheden bag må formodes at have fået ud af at udsende spam.
Per Ørum Jørgensen har nu rejst sagen over for familie- og forbrugerminister Lars Barfoed (K) for at få en afklaring på området i forbindelse med den revision af markedsføringsloven, der ventes vedtaget før jul.