Det er snart slut med at ty til mobiltelefoner, når personalet hos DSB S-tog skal tale sammen i marken.
DSB har nu sat underskriften på en flerårig kontrakt med Motorola, der betyder at al S-togs-personale i marken, fra billetkontrollører til lokomotivførere, skal tale sammen via Tetra-radioer.
Værdien af ordren nærmer sig et tocifret millionbeløb.
Ifølge økonomidirektør Claus Nielsen fra DSB S-tog skyldes skiftet dels, at frekvenstilladelsen på de hidtidige serviceradioer var udløbet, dels at man i for høj grad har baseret sig på almindelige GSM-mobiltelefoner.
- I de situationer, hvor der er en krise eller kaos, vil man ofte opleve, at GSM-radioen går ned lokalt og i virkeligheden der, hvor der er brug for den. Vi har også været begrænset ved, at man ikke kunne lave gruppeopkald, siger han.
Blå blink
Tetra er en mobilteknologi udviklet til beredskabet i Europa, og den giver netop mulighed for at prioritere opkald og lave gruppekald.
Det er væsentlige funktioner, når politi, ambulancer og redningsfolk skal kommunikere sammen i en krisesituation.
Motorola har en af to landsdækkende danske Tetra-licenser, og selskabet har været nødt til at satse på det kommercielle marked, fordi regeringen endnu ikke har taget en beslutning om Tetra i det offentlige.
Med DSB S-tog har Motorola vundet det andet store EU-udbud, efter selskabet sidste år fik en stor HUR-ordre på at levere Tetra til 1.200 busser i København.
Kommerciel strategi
- Det bekræfter vores kommercielle strategi, og det bekræfter for os, at Tetra er uden sidestykke, når professionelle organisationer skal vælge fremtidssikret digital kommunikation, siger Bo Wassberg, administrerende direktør for Motorola.
Motorola har vundet selve ordren, mens datterselskabet Tetranet skal levere Tetra-dækningen via selskabets mange mobilmaster i hovedstadsområdet.
- Teknologien åbner mulighed for, at kunderne får deres eget private, virtuelle, netværk inde i systemet. Set fra den enkelte kunde har man oplevelsen af at have sit eget netværk, fortæller Bo Wassberg.
Tetra-radioerne vil fra begyndelsen komme med positionering, GPS, så DSB S-tog kan se, hvor medarbejderne befinder sig. Samtidig vil det via radioerne være muligt for billetkontrollører at slå CPR-numre op.