San Francisco: Med ét hug sætter Oracle en stopper for mange af de spekulationer om fremtiden, som kunder i de opkøbte ERP-selskaber måtte have.
Charles Philips, President for Oracle, lover livslang support til alle kunder, der er kommet til via opkøb. Det drejer sig om først og fremmest om kunder, der bruger ERP fra Peoplesoft, J.D. Edwards og Retek.
Det for branchen usædvalige løfte blev offentliggjort på Oracle OpenWorld, der slog dørene op i mandags i San Franciscos Moscone-center.
Der var tale om en rekorddeltagelse. De 35.000 tilmeldte repræsenterer en vækst på 30 procent i forhold til det tilsvarende arrangement sidste år.
Konferencen dækker alle aktiviteter i Oracle ? databaser, middleware, ERP og andre applikationer. En medvirkende årsag til rekordinteressen er netop de mange nye tilkøbte virksomheder og det seneste bebudede opkøb af CRM-leverandøren Siebel for 21,7 mia. kroner.
Peoplesoft kom i hus i starten af året efter en 18 måneder lang udmarvende kamp, idet der var tale om en såkaldt fjendtlig overtagelse ? altså et opkøb, Peoplesoft-ledelsen ikke ønskede.
Ifølge Charles Philips viser en nylig, uafhængig undersøgelse, at Peoplesofts egne kunder er tilfredse med opkøbet. Deres tilfredshed med supporten er vokset, siden Oracle overtog selskabet.
Flere opkøb er kommet til. Alene i de sidste seks måneder har Oracle opkøbt ni selskaber, hvoraf flere har branchespecifik ERP-på hylderne.
Hæmmer konkurrenter
Oracles løfte om livslang support kan medvirke til at gøre livet sværere for konkurrenter som Microsoft og SAP, der begge fisker i oprørte vande og giver attraktive tilbud til kunder fra de opkøbte selskaber.
Det opsigtsvækkende garanti-udspil fra Oracles side er imidlertid skæmmet af en alvorlig mangel. Kunderne får intet at vide om, hvad de årlige fornyelser af garantien koster.
-Vi er endnu ikke klar med priserne for lifetime support, sagde Chuck Philips på en pressekonference mandag eftermiddag.
-Men jeg forventer ikke, at det nye tilbud vil resultere i dramatiske ændringer, sagde Philips, og henviste til at langt den overvejende del af kunderne altid har foretrukket udnytte mulighederne i en opgradering. Løftet er henvendt til de 10-15 procent af kunderne, som typisk foretrækker at forblive på en gammel platform.
Hvad lifetime-supporten dækker bortset fra fejlretning og sikkerhedsopdateringer, havde Oracle i mandags endnu ikke fremlagt detaljer for.