Den amerikanske version af Apples musikbutik på nettet, Itunes, har lagt hårdt ud med salg af over en million musiknumre på bare fire dage, meddeler Apple mandag.
Til sammenligning har Mora, den musikbutik på nettet som Sony via partnerskaber er involveret i, for nylig oplyst, at den på nettet sælger omkring 450.000 numre om måneden.
Itunes blev tirsdag åbnet i den japanske version af Apples koncernchef, Steve Jobs, ved en større mediebegivenhed, der udløste massiv dækning fra lokale aviser og tv-selskaber.
Steve Jobs sagde i et tv-interview, at han var sikker på, at Itunes vil blive japanernes foretrukne netbutik for download af musikfiler.
Lavere priser
En del af Apple-chefens forventninger skal ses i sammenhæng med, at Apples Ipod er den meste solgte digitale musikafspiller i Japan.
Og de japanske Ipod-ejere har måttet vente mere end to år på at få deres egen Itunes musikbutik, siden Itunes åbnede i den første version henvendt til det amerikanske marked.
Åbningen har trukket i langdrag på grund af forhandlinger med lokale pladeselskaber, oplyser Steve Jobs.
Forhandlingerne har betydet, at Apple har kunnet lægge ud med et lavere prisniveau end konkurrenterne.
Omkring 90 procent af numrene på Itunes i Japan koster 8,10 kroner, mens konkurrerende butikker som Mora sælger for mellem 11,25 og 17,00 kroner.
Mangler lokale kunstnere
Der er imidlertid behov for flere forhandlinger for at Itunes kan blive fuldt konkurrencedygtige på det japanske marked.
Apple har i øjeblikket opbakning fra 15 lokale pladeselskaber, men mange af de førende musikselskaber er endnu ikke hoppet med ombord.
Det betyder, at flere af de mest populære japanske kunstneres musik ikke kan købes på Itunes.