Københavns Kommune og konsulenthuset Accentures dårlige aura i sammenhængen lønadministration lader ikke til at skræmme de mellemstore virksomheder.
Trods skandale i den københavnske lønadministration er der god vækst i outsourcing af lønadministration, viser en undersøgelse fra analyse huset IDC.
- Man havde ventet, at på grund af det her besvær i Københavns Kommune, så ville det gå helt i stå. Men det er der faktisk ikke noget, der tyder på, siger senioranalytiker Mette Ahorlu fra IDC.
I 2004 blev der ifølge undersøgelsen udliciteret for 150 millioner kroner, og en række kontrakter er kommet til siden.
Systemskifte er værst
Det er især de mellemstore virksomheder, der rykker på oursourcing af lønadministrationen, oplyser analytikeren.
Fordelene, som virksomhederne går efter, er blandt andet at undgå en proces, hvor der kræves forholdsvis stor indsigt for en eller meget få involverede, men kun i enkelte perioder.
Lønadministration er, som sagen i Københavns Kommune har vist, en meget sårbar proces, påpeger Mette Ahorlu.
Virksomhederne sørger derfor også for at undgå, at skift af teknologi sker sammen med outsourcingprocessen.
- Det er det, som har givet så mange skrammer i København: at man både skulle skifte system og samtidig lave en outsourcing. I virkeligheden er det systemskiftet, der har været det værste, siger Mette Ahorlu.
KMD og Visma i front
I Danmark får godt 80 procent af samtlige lønmodtagere udbetalt løn gennem en eller anden form for servicebureau.
Det samlede marked har en værdi på omkring 1,1 milliarder kroner og vil stige til 1,7 milliarder kroner i 2009.
Ifølge analysen er det KMD og Visma Services, der har det bedste greb om pennen, der underskriver nye kontrakter.
Multidata og konsulenthusene PWC og KPMG har dog også god succes og vækst i markedet, skriver IDC.