Prisdykket på tv-fladskærme begynder nu at gøre ondt hos de asiatiske producenter, hvor både sydkoreanske Samsung og LG Electronics må melde om stor tilbagegang i årets andet kvartal.
Hos LG Electronics steg salget af digitale tv-skærme med 42 procent i forhold til året før, men alligevel fik hele skærm-forretningen et driftsunderskud på omkring 130 millioner kroner.
De samme meldinger kom fra Samsung, da selskabet offentliggjorde sit kvartalsregnskab fredag.
For de danske producenter af fladskærme gør prisfaldet, at de skal holde tungen lige i munden. På den ene side skal de give mindre for selve panelerne til skærmene, på den anden bliver de alligevel presset på slutprisen.
- Det er ikke sådan, at er det faldet 10 procent, så tjener vi 10 procent mere. Det udhuler vores overskud, fordi der er forventninger om prisfald. Omvendt er volumen stigende, siger administrerende direktør Lars Bjerg fra Amitech.
Tema om digitalt tv
Fra 18. til 29. juli sætter Computerworld i en række artikler fokus på digitalt tv. |
Brancheforeningen Forbrugerelektronik forventer, at der i alt bliver solgt 130.000 flade tv i Danmark i år, mere end en fordobling i forhold til sidste år.
- Det bedste er egentligt stabile priser, for når man har prisfald hele tiden, er der flere ting, der går galt. Lageret mister værdi, og kunden har en forventning om, at prisen falder, så han udskyder købet, siger Lars Bjerg.
Umiddelbart ser det ikke ud til, at der venter stabile priser lige om hjørnet, i hvert fald for fladskærme til brug i stuerne.
Samsung forventer, at priserne på fladskærme til pc'er og bærbare pc'er er stabiliseret, mens it-giganten forventer yderligere prisfald på fladskærme til tv.