Den danske telebranche tager nu konsekvensen af det store nedbrud, der ramte TDC Nets mobilnet i slutningen af november og vil nu udvikle en samlet teknisk løsning.
Den nye løsning skal sikre, at brugere altid kan foretage nødopkald – også i situationer, hvor deres mobilnet stadig er tilgængeligt, men ikke fungerer korrekt.
Det var nemlig årsagen til, at opkald til 112 ikke kunne komme igennem.
Det forklarer Jakob Willer, der er er direktør for Teleindustrien, i et indlæg hos Teleindustrien.
Her skriver han, at selvom der allerede eksisterer en løsning, hvor nødopkald til 112 automatisk dirigeres gennem et andet tilgængeligt netværk, hvis der ikke er et aktivt sim-kort i telefonen, eller hvis mobilnettet er utilgængeligt - så hjalp denne løsning ikke i den konkrete situation.
"Problemet med nedbruddet 28. november var, at det mobilnet, der havde udfordringer, stadig var tilgængeligt, så kunderne blev på dette net. I denne situation, hvor nettet stadig var tilgængeligt virkede den etablerede løsning på tværs af selskaberne ikke, og der var kunder, der ikke kunne ringe 112," forklarer Jakob Willer i indlægget.
Teknisk løsning på vej
For at undgå lignende udfordringer arbejder telebranchen nu på at finde en ny, teknisk løsning, der kan træde i kraft i disse særlige tilfælde.
"På kort sigt er løsningen, at man kan tage sim-kortet ud af sin telefon eller slå sit elektroniske sim-kort fra. Men det er ikke en optimal løsning," skriver Jakob Willer videre.
Telebranchen vil derfor undersøge, hvordan en løsning på tværs af netværk kan sikre, at opkald til 112 altid lykkes selv i de tilfælde, hvor mobilnettet er tilgængeligt men ikke kan etablere forbindelsen.
Nedbruddet, der varede mere end seks timer, forhindrede ikke kun almindelige danskere i at foretage opkald, men skabte også problemer for beredskabet, der i krisesituationer er afhængige af stabil kommunikation.
Derfor vil branchen også drøfte med myndighederne, hvordan man kan styrke den digitale infrastruktur for aktører i beredskabet.
Det kunne for eksempel indebære muligheden for, at aktører kan skifte til andre netværk ved nedbrud.
"Vi vil endvidere drøfte i branchen og med myndighederne, om vi kan styrke den digitale infrastruktur for beredskabsaktører og andre, der i krisesituationer har behov for at kommunikere ved at muliggøre, at man ved nedbrud på et net kan få adgang til at anvende andre net," lyder det videre i indlægget.
Minister kræver handling – og TDC Net undskylder
Det store nedbrud har allerede fået politisk opmærksomhed og fået den nyudnævnte minister for samfundssikkerhed og beredskab, Torsten Schack Pedersen (V), til at kræve en rapport fra Beredskabsstyrelsen.
Rapporten skal være med til at afdække, hvordan lignende hændelser kan forebygges.
På den anden side har TDC Net, der blev ramt af det store nedbrud, erkendt sit ansvar og beklaget hændelsen over for de mange brugere, der blev ramt.
Ifølge TDC skyldtes nedbruddet en sjælden kombination af tekniske fejl, herunder en defekt opgradering og en softwarefejl i en central netværksfunktion, hvilket resulterede i en overbelastning af netværket.
"Vi er meget kede af, hvad der er sket. Jeg undskylder dybt over for alle mobilbrugere, som blev ramt. Det burde ikke være sket – men det skete, og vi påtager os det fulde ansvar," sagde TDC Nets administrerende direktør, Michel Jumeau, til Berlingske efter hændelsen.