Broadcom, som overtog VMware sidste år, har annonceret et markant strategiskift.
Virksomheden vil fremover kun håndtere de 500 største VMware-kunder direkte, mens de resterende 1.500 kunder overdrages til partnere.
Ændringen blev diskret annonceret på VMware’s Explore-konference i Barcelona i november og er et svar på bekymringer fra kunder og partnere, skriver The Register.
"En U-vending"
Strategiskiftet kommer i kølvandet på kritik fra mange VMware-kunder over stigende licenspriser og ændringer i abonnementsvilkår, hvilket har fået flere kunder til at undersøge alternativer til VMware. Det har til gengæld skabt frygt hos Broadcom for migrationer væk fra platformen.
Canalys’ chefanalytiker Alastair Edwards beskriver ændringen som en U-vending og siger til mediet, at Broadcom tydeligvis har indset, at det er nødvendigt at genopbygge tilliden hos kunderne for at forhindre, at de søger andre løsninger.
Ved at fokusere på de 500 største kunder håber Broadcom at levere mere værdifuld og målrettet service.
Samtidig skal partnere tage ansvaret for de resterende kunder.
Broadcom tilbyder at afsætte 15 procent af værdien af vundne handler til at støtte partnere med professionelle tjenester, der skal sikre hurtig implementering af VMware-løsninger, lyder det.
Fortsat skepsis
På trods af, at Broadcom gerne vil løse udfordringen ved hjælp af strategiskiftet, så er der dog skepsis at spore hos Canalys’ Alastair Edwards.
Han bemærker, at Broadcoms oprindelige tilgang – med direkte fokus på 2.000 kunder – allerede har belastet forholdet til både kunder og partnere og siger til mediet, at det er usikkert, om strategien er tilstrækkelig til at vende den negative udvikling.
Derudover er der fortsat bekymringer blandt kunder om stigende priser og kvaliteten af support, der altså kan få virksomhederne til at se sig om efter alternativer til VMware, lyder vurderingen.