Artikel top billede

(Foto: Jonas Stolle/Unsplash)

Google vil ændre sine cloud-priser: På vej til at fjerne rabatordning

Google planlægger at ændre i rabatordningerne, når partnere videresælger Google Cloud Platform.

Google er klar til at ændre i rabatstrukturen ved salg af Google Cloud Platform (GCP).

Selskabet planlægger at fremover blot at tilbyde én konsekvent rabat, når en partner videresælger GCP til kunder.

Google vil således fjerne partnernes muligheder for i visse tilfælde at tilbyde kunderne en skræddersyet rabat ved handler, der er større end fem millioner dollar – svarende til 35,5 millioner kroner. Det er altså de store aftaler, der er tale om.

"Vi udjævner og forenkler bare måden, vi laver tilpassede rabatter på i den øverste ende af markedet, i de største aftalestørrelser," siger Colleen Kapase, chef for Googles partnerprogram, til CRN.

Hun understreger, at partnerne trods de færre rabatmuligheder fortsat vil kunne handle med salg af GCP. Men der kan være en tendens til at de største kunder vil handle mere direkte med Google – især hvis partnerne mister muligheden for at tilbyde mere fleksible rabatter.

"Vi siger ikke, 'Hey, du kan ikke videresælge her på noget kundemarked.' Når det er sagt, er der nogle forenklinger og strømlining i den høje ende af markedet, hvor vi har set kunderne, har en præference for forenkling, for at arbejde direkte med os,” siger Kapase.

Google ønsker overfor mediet ikke at konkretisere den nye rabatordning, da ændringen først træder i kraft i anden halvdel af 2025.

CRN har været i kontakt med en række Google-partnere, som har informeret mediet om, at dette var et forudsigeligt træk fra Google, og at Google i årevis har forsøgt at få partnere til at skifte væk fra traditionelt GCP-videresalg og flytte over til mere strategiske tjenester som services inden for professionelle digitale transformationer og AI-tilbud.

Partnerne fortæller dog også mediet, at den nye rabatordning kan gøre det sværere at vinde kunder fra konkurrenter som AWS og Microsoft.

"Det er meget i overensstemmelse med det budskab, de har givet os i løbet af de sidste par år," siger Ben Kessler, der er CEO for GCP-partnere 66degrees til mediet og fortsætter:

"Dette vil påvirke nogle partnere, men vi har foretaget det bevidste skift for omkring fire år siden til at gå fra at være en videresalgsledet partner til at være en servicestyret partner."

Det er primært de partnere, der handler med de store aftaler, der vil mærke en forskel.

Får en fond

Mens ændringen i prisaftaler enten vil have lille eller negativ betydning for partnerne, er Google dog også på vej med et mere glædeligt tiltag for partnerne.

I januar 2025 lancerer Google nemlig en ny investeringsfond, som skal fremme partnernes forretninger. Fonden vil have et ni-cifret dollarbeløb.

"Denne fond vil give incitamenter og rabatter til arbejde med kvalificeret services samt støtte partnere til fortsat at hjælpe med at skabe proof of concepts, implementeringer, træning i AI-modeller og så videre," siger Colleen Kapase fra Google og fortsætter:

"Managed service providers har eksisteret i et stykke tid, men nu ser vi oftere AI-as-a-Service, SecOps og Security Ops as-a-Service servicepartnere."

"Vi vil gå til mere af en co-sell-retning med vores service partnere. "Det er her, vores salgsteam kan arbejde sammen med vores partnere, uanset hvordan transaktionen udføres, og virkelig blive ved med at bringe vores partnere ind tidligere i salgscyklussen - i høj grad med en intention om, at de skal positionere deres serviceleveranceevner."

Næste år byder altså på en række ændringer for Google-partnere, men disse ændringer ser først dagens lys i sin endelige form i 2025.