Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Kunstig intelligens har efterhånden sat sit tydelige aftryk i dansk erhvervsliv.
Ifølge Dansk Industri anvender 40 procent af danske virksomheder en eller anden form for kunstig intelligens eller forskellige AI-initiativer i deres daglige arbejde.
Og med tal fra vores egen seneste undersøgelse om AI blandt CIO'er i Europa, kan vi desuden se, at 97 procent svarer, at de allerede har investeret i generativ AI eller planlægger at gøre det inden for de kommende år.
Opgaven er nu at finde ud af, hvor og hvordan AI kan implementeres sikkert og effektivt og levere de ønskede resultater.
Og her tænker jeg ikke kun på generative AI-værktøjer som ChatGPT og Co-pilot, der lige nu stormer frem, men det samlede spektrum af AI-modeller.
Set fra min stol kræver det, at danske virksomheder ser ud over egen branche og lader sig inspirere af andre sektorers succesoplevelser med AI.
Motorsporten ligger i pole position
Historisk set har de teknologiske first-movers ligget i voksenunderholdningsindustrien, detailhandlen og sporten.
Selvom det kan være fristende at dykke ned i førstnævntes kreative livtag med AI, vil jeg i stedet trække et par eksempler frem fra motorsportens verden, som jeg mener, at danske virksomheder med fordel kan lade sig inspirere af.
Formel 1 er verdens mest datarige sport, og er derfor værd at kaste et blik på. Her har AI-løsninger helt konkret været med til at optimere og forbedre F1-bilernes ydeevne i realtid, som racerkøreren hurtigt kan tilpasse sig og dermed forbedre sin placering i løbet.
Samme tendens går igen i motorcykelsporten, hvor AI også bliver flittigt brugt – ikke kun på banen, men også i produktionen af forbrugerrettede produkter.
I MotoGP er der som regel kun få timer mellem hver banesession, så tiden skal udnyttes optimalt.
Derfor bruger det succesfulde Ducati-team for eksempel AI-optimerede Edge-servere og Ducati Corse’s maskinlærings-værktøjer til at analysere de op mod 100 GB data, som holdets otte motorcykler genererer per løb fra hver maskines 50 datasensorer.
På den måde kan holdet lynhurtigt få indsigt i stort set alt på banen og herudfra beslutte, for eksempel hvilke dæk eller banemønstre, der vil sikre det bedste output i næste løb.
Efterfølgende tages de indsamlede data tilbage på fabrikken og bruges i den videre produktion målrettet privatpersoner– blandt andet til kørselssimulationer, der kan optimere sikkerheden af Ducatis kommercielle motorcykler.
Kom arbejdsulykker og lagerudfordringer i forkøbet
Ducatis brug af AI er et skoleeksempel på, hvordan AI i sport også kan omsættes til forbedringer af kerneforretningen. Men hvad kan dansk erhvervsliv så lære af motorcykelsporten?
Et oplagt sted at kigge hen er statistikken for antallet af arbejdsulykker, der ifølge Arbejdstilsynet er på sit højeste i mange år – især blandt industrivirksomheder.
Med inspiration fra både Formel 1 og MotoGP kan virksomheder bruge AI-assisterede kameraer til at analysere store mængder data fra lageret og produktionen hurtigt og forudsige hændelser, så medarbejderne kommer fejl i forkøbet og reducerer potentielle arbejdsulykker.
Det mindsker samtidig omkostningerne ved maskinvedligeholdelse og frigiver medarbejderes tid fra rutinemæssige opgaver i produktionen til andre opgaver.
Et andet område, hvor erfaringerne fra motorsporten kan inspirere, er lager- og logistikstyring.
Robotteknologi har længe været en selvfølge i industrivirksomheder, men en analyse som Teknologisk institut foretog af danske industrivirksomheder i 2024, viser, at det er de færreste, der implementerer teknologien med automationsløsninger og kunstig intelligens.
Op mod 56 procent af virksomhederne anvender derfor kun robotteknologi primært målrettet fremstilling- og behandlingsprocesser.
Og ser vi specifikt på lagerprocesser og kvalitetssikring, er det blot 5-6 procent, der bruger automatisering.
Med brug af AI-kameraer er det muligt både at optimere lagerstyring og kvalitetssikring af de enkelte produkter, der i sidste ende også har positiv indflydelse på bundlinjen.
Som med alle andre nye teknologier er det selvfølgelig vigtigt, at den enkelte virksomhed vurderer, hvilke løsninger der passer til deres behov og forretning.
Men der er ingen tvivl om, at AI åbner døren for nye forretningsmuligheder, effektivisering og konkurrencefordele for dem, der investerer og handler nu.
Motorsporten har vundet første heat. Nu er det tid til, at virksomhederne følger trop og vinder næste.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.