Den hurtigt voksende AI-udfordrer Anthropics nyudgivne Claude 3.5 Sonnet-model gør det ifølge selskabet muligt for modellen at forstå og interagere med enhver desktop-applikation gennem et nyt ‘computer use’ API.
API'et er designet til at efterligne tastetryk, museklik og andre brugerbevægelser, så Claude i praksis kan "bruge computere på samme måde som mennesker", lyder det i indlægget.
Funktionen er dog stadig på et eksperimentelt stadie og er lanceret for at samle feedback fra udviklere.
Det fremgår af et blogindlæg på selskabets hjemmeside.
Eksperimentelt stadie
Den nye funktion er stadig i en offentlig betaversion, hvilket betyder, at den ikke er fejlfri og selskabet indrømmer også, at der er udfordringer forbundet med den tidlige version.
"På dette stadie er det stadig eksperimentelt – til tider besværligt og fejlbehæftet," skriver selskabet.
Virksomheden opfordrer derfor udviklere til at give feedback, så funktionen kan blive forfinet og forbedret over tid.
Sammen med den nye Sonnet-model annoncer Anthropic også, at en opdateret version af deres Haiku-model er på vej.
Ifølge selskabet matcher den kommende Claude 3.5 Haiku modellen "Claude 3 Opus", som hidtil har været virksomhedens største model.
Den nye Haiku skal tilbyde samme ydeevne til samme pris og hastighed som tidligere generationer.
Disse opdateringer kommer kun fire måneder efter lanceringen af Claude 3.5, som Anthropic dengang hævdede overgik konkurrerende modeller på flere benchmarks.
Udfordrer til OpenAI
Anthropic blev stiftet i 2021 af tidligere OpenAI-medarbejdere og positionerede sig hurtigt som en seriøs konkurrent til den populære ChatGPT med sin Claude-chatbot, der blev lanceret i 2023.
Siden da er virksomheden fortsat med at tiltrække flere OpenAI-profiler, herunder medstiftere som John Schulman og Durk Kingma, samt den tidligere sikkerhedsansvarlige Jan Leike.
Tidligere i år annoncerede Anthropic åbningen af et kontor i Dublin, som selskabet håber bliver dets primære base i EU-markedet.
Virksomheden har i løbet af kort tid opnået stor opmærksomhed og er blandt andet støttet af tech-giganter som Google og Amazon.