Artikel top billede

Mere end hver fjerde offentligt ansatte: Lovgivningen spænder ben for brugen af AI

Knap hver tredje ansatte i den offentlige administration mener, at lovgivningen skal opdateres, så det bliver lettere at benytte sig af AI-løsninger.

Alle taler om det, og alle taler om at ville bruge det. Samtidig bliver konkrete use cases mere og mere almindelige.

Samtidig forudser den ene undersøgelse og analyse efter den anden, at potentialerne er helt enorme – både i det private og det offentlige.

Det samme viser en ny analyse fra Dansk Industri. Alligevel er der dog hår i suppen, hvis man skal tro interesseorganisationen.

Forældet lovgivning spænder ben

Analysen viser nemlig, at mere end hver fjerde (27 procent) af de ansatte inden for offentlig administration, at lovgivning og forvaltningsregler hindrer brugen af AI.

Analysen, som er baseret på en spørgeskemaundersøgelse, hvor godt 1.000 offentligt ansatte har svaret, viser, at det ofte skyldes, at lovgivningen ikke er opdateret i forhold til kunstig intelligens’ potentialer.

Derfor er det ifølge DI’s digitaliseringspolitisk chef, Andreas Holbak Espersen, politikernes opgave at sørge for, at man får ryddet forhindringerne for at bruge kunstig intelligens af vejen.

”Det kan kun gå for langsomt. Vi skal naturligvis bruge AI med omtanke og forsigtighed, men det står jo klart for alle nu, at der er stort potentiale for at kunstig intelligens kan øge produktiviteten og frigive hænder til andre opgaver,” siger DI’s digitaliseringspolitiske chef.

Selvom DI argumenterer for, at lovgivningen skal opdateres for at fjerne forhindringerne for AI-brug, understreger Andreas Holbak Espersen også vigtigheden af ansvarlig brug af teknologien.

"Vi skal naturligvis bruge AI med omtanke og forsigtighed, men det står jo klart for alle nu, at der er stort potentiale for, at kunstig intelligens kan øge produktiviteten og frigive hænder til andre opgaver," siger han.

Størst potentiale for jurister i den offentlige administration

Ifølge analysen er potentialet for AI størst i staten og særlig i offentlig administration.

AI kan især hjælpe med at automatisere opgaver inden for juridisk sagsbehandling, hvor jurister i den offentlige sektor står over for et stort potentiale for effektivisering.

Psykologer og økonomer er andre faggrupper, hvor AI også kan bidrage væsentligt, lyder det i DI’s analyse.