Det Post Danmark-ejede selskab Data Scanning taber penge på tjansen som såkaldt læs-ind bureau for leverandører til det offentlige.
Selskabet har sikret sig myndighedernes tilladelse og investeret massivt i at kunne tilbyde virksomhederne at indlæse papirfakturaer og formidle dem videre i digitalt format til statslige institutioner, amter og kommuner.
Men det har vist sig at være en rigtig dårlig forretning.
- Vi sætter penge til på hver eneste faktura, som vi ekspederer, siger administrerende direktør Niels Frost Larsen fra Data Scanning.
Han bakkes op af direktøren for JWN Data, der er den anden virksomhed med status som læs-ind bureau.
- Vi har ikke den indtjening, som vi forventede. Den ligger faktisk et stykke fra, siger administrerende direktør Jan Werum, der dog ikke ønsker at dykke dybere i økonomien.
De to læs-ind bureauer deler et marked, der i øjeblikket ligger på under 400.000 regninger om måneden, der skal flyttes fra papir og til elektroniske regninger.
Bombe fra finansministeren
Finansminister Thor Pedersen må tage sin del af æren for det, der i øjeblikket ligner en dårlig investering, mener Niels Frost Larsen fra Data Scanning.
Han henviser til, at finansministeren i januar måned opfordrede offentlige instanser til at indtage en blød linje i starten i forhold til det ellers ultimative krav om at kræve elektroniske regninger fra leverandørerne.
Opfordringen kom i dagene umiddelbart op til 1. februar, hvor kravet skulle træde i kraft.
- Det lagde simpelthen en bombe under de investeringer, vi har foretaget, siger administrerende direktør Niels Frost Larsen.
Økonomistyrelsen gennemførte i uge 19 en undersøgelse, der viser, at mens 58 procent af kommunerne helt eller delvis fortsat accepterer papirregninger, så accepterer alle de statslige institutioner fortsat papirregninger.
Undersøgelser peger ifølge Økonomistyrelsen i retning at, at det stadig er omkring en tredjedel af alle regninger til det offentlige, der bliver indsendt på papir.
Tungere ekspedition end ventet
Både hos Data Scanning og JWN Data oplever man, at opgaven som læs-ind bureau har været en let affære i antallet af indkomne fakturaer, mens det til gengæld har været en tungere affære at ekspedere dem.
Direktør Niels Frost Larsen nævner som eksempel, at en forundersøgelse havde peget på, at fem procent af fakturaerne ville være håndskrevne og kræve manuel behandling.
I praksis har tallet vist sig at være fire gange så højt, nemlig 20 procent.
Direktør Jan Werum har den opfattelse, at der er i praksis har vist sig at være lige så mange forskellige måder at udarbejde fakturaer på, som der er leverandører.
Det gør en automatisering mere besværlig, end hvis der var større ligheder.
Prisen må op
Begge har de forventninger om, at der nu bliver strammet op, så kravet om elektronisk fakturering bliver ført effektivt ud i livet.
Det er de begge blevet stillet i udsigt af arbejdsgiverne, Økonomistyrelsen og Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
Niels Frost Larsen har yderligere håb om, at der kan ske en opjustering af gebyret på 6,25 kroner plus moms, som læs-ind bureauerne i øjeblikket modtager som betaling.
Et privat konsulentfirma er i øjeblikket for Økonomistyrelsen ved at undersøge de reelle omkostninger ved at drive læs-ind bureau.
- Hvis ikke det bliver vurderet, at der skal betales mere, må vi overveje, om det er en ordning, som vi fortsat vil stå bag, siger administrerende direktør Niels Frost Larsen fra det Post Danmark-ejede Data Scanning,
- For det kan ikke gå ud over vores øvrige kunder, at vi taber penge på det her, fortsætter han.
Han understreger, at opgaven som læs-indbureau kun er et hjørne af Data Scannings forretning. Virksomheden har omkring 160 ansatte og står blandt andet for scanning af Dankort-notaer.
Post Danmark købte Data Scanning i november måned sidste år med forventninger om en blomstrende forretning.