Det danske datterselskab i Siebel-koncernen, Siebel Systems Danmark, har det tilsyneladende svært i Danmark.
I det netop offentliggjorte regnskab for 2004 er selskabets indtægter fra kommissioner på solgt software dykket med næsten er tredjedel til 17,9 millioner kroner fra 26 millioner kroner året før.
Der er dog fortsat en vis usikkerhed om, hvorvidt tallet reelt er tegn på dystre tider for Siebel i Danmark.
Selskabet har ikke været i stand til at bidrage med en afklaring af sagen, og selskabet oplyser, at det "ikke har indsigt i tallene".
Siebel kan i praksis flytte rundt på kommissionerne, så en stor international kunde i Danmark for eksempel afregner kommissionerne med et Siebel-selskab et andet sted i verden.
Skærer i omkostninger
Udviklingen er ikke desto mindre i tråd med mange af de andre røgsignaler, der i nogen tid er løbet ind om det amerikanske selskab med CRM som speciale.
Siebel Systems Danmark A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2004 | 2003 |
Omsætning | 17,9 | 26,0 |
Resultat af primær drift (EBIT) | 1,3 | 1,5 |
Resultat før skat | 1,3 | 1,5 |
Resultat | 0,9 | 1,0 |
Egenkapital | 5,5 | 4,6 |
Antal ansatte | 9 | 12 |
Bundlinjen er dog holdt positiv i seneste kvartalsrapporter takket være kontante tilpasninger på omkostningssiden. Koncernregnskabet for 2004 foreligger endnu ikke
Medarbejderstaben er således faldet fra 8.300 i 2001 til godt 5.000 ved udgangen af 2004.
Også i Danmark holder Siebel plusset på bundlinjen, og det er takket være tilpasning af blandt andet løn- administrations-, salgs- og marketingomkostninger.
Det gennemsnitlige antal medarbejdere hos Siebel i Danmark er faldet fra 12 i 2003 til 9 i 2004.
Overskuddet er omkring den runde million, som det var året før.