Topdanmark har lanceret den første kunderettede GPT-chatbot i forsikringsbranchen, som ved brug af kunstig intelligens skal håndtere kundehenvendelser.
Målet for Topdanmark er, at 80 procent af alle kundehenvendelser skal håndteres på under 20 sekunder, og AI er en vital del af den strategi.
Chatbotten er designet til kun at svare på spørgsmål inden for emner, der er relevante i forhold til Topdanmark.
Den kan svare både på danske og engelsk og udarbejde svar på otte sekunder.
"På tværs af hele samfundet ser vi en digital transformation anført af kunstig intelligens og de muligheder, som de nyeste AI-modeller har ført med sig. Den udvikling ønsker vi at høste maksimal værdi af i Topdanmark til gavn for vores kunder og forretningen."
"Med lanceringen af sektorens første GPT-drevede AI-robot tager vi i Topdanmark et stort skridt ind i æraen for kunstig intelligens," siger Topdanmarks CIO, Kasper Tjørntved Davidsen i en skriftlig meddelelse.
Forsikringsselskabet har udviklet chatbotten sammen med Microsoft, som den seneste tid har satset stort på generativ AI.
"Siden den store bølge af generativ AI skyllede ind over os i 2023, har vi talt om kundeservice som én af de mest oplagte usecases, hvor man lynhurtigt ville kunne se markante resultater for kvalitet i opgaveløsningen, bedre kundeoplevelser, store tidsbesparelser, større arbejdsglæde og meget mere," siger administrerende direktør i Microsoft Danmark, Mette Kaagaard i meddelelsen og fortsætter:
"Topdanmark har været hurtige til at tage teknologien til sige, udvikle på den og skabe deres egen løsning. Det er et stort og flot stykke arbejde, som jeg forventer, vi vil se meget mere af på tværs af industrier i løbet af 2024."
Vigtigt med tests
Chatbotten er fodret med store mængder af data, og det har derfor været vigtigt med en grundig gennemgang for at sikre, at den kun svarer på relevante spørgsmål.
Eksempelvis har den fået en masse data fra Topdanmarks hjemmeside.
"Vi har testet flere af de store sprogmodeller for at finde den rigtige løsning. Vi har desuden brugt lang tid på at sætte de rigtige begrænsninger og regler op, så modellen kun svarer på relevante spørgsmål og er afgrænset til Topdanmark. Det er dog stadig en stor sprogmodel, så kunderne vil kunne mærke en markant forskel mellem normale robotter og vores GPT-løsning," siger Kasper Tjørntved Davidsen og tilføjer:
"Vi ønsker fortsat at levere service til vores kunder gennem de traditionelle kanaler som for eksempel telefon. Det er vigtigt for os at være til stede der, hvor kunden har brug for os, og telefonen er ofte i brug hos os, når kunderne har spørgsmål eller brug for hjælp. Her kan vi levere den menneskelige kontakt, som er afgørende for at få god hjælp i mange situationer."
Det vil ikke kun være kunderne, der kan udnytte den nye chatbot. Planen er også, at medarbejderne skal bruge den, lyder det.