Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
At kunstig intelligens er kommet for at blive, bakkes op af nye tal fra Dansk Industri.
De anslår, at halvdelen af alle danske virksomheder med over 100 ansatte i dag anvender kunstig intelligens.
Dertil forventer knap hver tredje både mindre og større virksomhed at påbegynde brug af AI i de kommende år.
Set i det lys er ret ganske urovækkende, at hver anden af de virksomheder, vi besøger, ikke har et komplet billede af AI-relaterede risici.
Der er ganske enkelt ikke nok fokus på de helt konkrete faldgruber, man skal tage højde for, inden man går i gang – eller sagt på en anden måde: Mange glemmer at tænke sig om og overveje alle potentielle risici, inden it-specialisterne kaster sig ud i arbejdet.
Som vi ser det, er it-sikkerhed som en rullende bold, der hele tiden bevæger sig uventede steder hen.
Det gælder også i forhold til AI. Hvis der ikke er orden i penalhuset, når man begynder at indarbejde den kunstige intelligens, så kommer man let ud i situationer, hvor den betingede adgang til data forsvinder.
På den måde har man som virksomhed ikke styr på, hvem der kan se hvad.
Vi har naturligvis forståelse for, at mange virksomheder gerne vil hurtigt op i fart på AI-fronten, og som det er fremgangsmåden på mange andre it-projekter, kan være fristende at strukturere processen ud fra et trial-and-error-princip.
Men hvilke uheldige og utilsigtede konsekvenser er det så, virksomhederne ser ind i, hvis de går for hurtigt i gang?
Vil du se direktørens løn?
Helt konkret risikerer virksomheder også interne brister, hvor medarbejdere via kunstig intelligens får adgang til informationer, de ikke skal.
Det være sig eksempelvis direktørens løn, potentielle nedskæringsplaner, verserende retssager samt ledelsesreferater. Sker det, kan konsekvenserne være alvorlige.
Spørgsmålet er, hvad der egentlig skal til for at undgå de opstillede scenarier.
Først og fremmest skal man skal tænke sig godt om og have et stærkt internt fokus, inden man går i gang.
Det handler om helt fra start at samle de rigtige specialister om opgaven, og i den proces er det essentielt at vælge rigtigt blandt de mange modeller, der findes på markedet for AI.
Projektgruppen skal lave og punktligt følge en helt fast og stram struktur for, hvilke medarbejdere, der har adgang til hvilke mapper, så virksomhedens AI kan læse indholdet korrekt.
Lykkes den mission, vil AI være enormt værdiskabende for virksomheden og med garanti have en positivt afsmittende effekt på eksempelvis medarbejdertilfredshed og bundlinjen. Men sker det ikke, kan konsekvensen være det stik modsatte.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.