Norge har siden 14. august tildelt Meta, der er selskabet bag Facebook, Instagram og Whatsapp, en dagbøde på en million norske kroner – svarende til 660.000 danske kroner – for at for at krænke brugernes privatliv ved at indsamle brugerdata og bruge dem til at målrette annoncering mod dem.
Norges myndigheder har derfor bedt Det Europæiske Databeskyttelsesråd (EDPB) om at kigge på sagen.
Nu har EDPB truffet en principiel afgørelse – og den falder ikke ud til Metas fordel.
”Det Europæiske Databeskyttelsesråd har truffet afgørelse om, at Meta ikke må bruge brugernes personoplysninger til adfærdsbaseret markedsføring, så længe selskabet henviser til, at det sker som led i opfyldelse af en kontrakt mellem Meta og brugerne eller som følge af, at Metas interesse i at behandle disse oplysninger overstiger brugernes interesse i, at behandlingen ikke sker,” skriver Datatilsynet i en meddelelse.
Afgørelsen faldt 27. oktober og er det, der kaldes en ”hurtig bindende afgørelse”, som er baseret på databeskyttelsesforordningens artikel 66, stk. 2, som omhandler hasteprocedure.
Der foregår lidt af en korrespondance mellem datamyndigheder i denne sag, for først anmodede det norske datatilsyn EDPB om at kigge på sagen, og nu skal EDPB så vente på, at det irske datatilsyn træffer en afgørelse baseret på rammerne fra EDPB.
Det irske datatilsyn er afgørende, fordi Metas europæiske hovedkvarter er placeret i Irland, hvilket flere andre techgiganters hovedkvarter ligeledes er.
”I afgørelsen instruerer EDPB det irske datatilsyn - som er den ledende tilsynsmyndighed over for Meta - i at træffe endelige foranstaltninger mod Meta Irland, inden for to uger, i form af et forbud mod behandling af personoplysninger til brug for adfærdsbaseret markedsføring på baggrund af forordningens artikel 6, stk. 1, litra b (kontrakt) og litra f (interesseafvejning),” skriver Datatilsynet.
Forbuddet er gældende for hele EU og EØS og vil gælde fra en uge efter, at afgørelsen er meddelt til Meta Irland, hvilket skete 31. oktober 2023.
Betalingsversion
Meta har forleden meddelt, at selskabet vil oprette en betalingsversion af Facebook og Instagram uden reklamer.
Det bliver dog ikke gratis.
Brugerne skal nemlig hoste op med 9,99 euro (75 kroner), hvis de vil bruge de reklamefrie sociale medier som webbrugere, mens det kommer til at koste dem 12,99 euro (97 kroner), hvis de vil undgå reklamerne, når de surfer på deres smartphones.
Det fremgår af en pressemeddelelse fra Meta.
Det vil koste 9,99 euro (75 kroner), hvis de vil bruge de reklamefrie sociale medier som webbrugere, mens det kommer til at koste dem 12,99 euro (97 kroner), hvis de vil undgå reklamerne, når de surfer på deres smartphones.
Prisen vil omfatte alle forbundne Facebook- og Instagram-konti i en brugers Accounts Center til at starte med.
Prisen vil dog stige fra 1. marts 2024, hvor der vil blive opkrævet et ekstra gebyr på seks euro (44,8 kroner) månedligt for web-brugerne, mens smartphone-brugerne skal betale otte euro (59,7 kroner) ekstra for hver ekstra konto, der er angivet i en brugers accounts center.