Søgemaskinen Google fortsætter med skovle penge ind, så selv garvede analytikere sidder tilbage med måbende ansigter.
I første kvartal 2005 er omsætningen for verdens mest anvendte søgemaskine steget med 93 procent i forhold til samme periode sidste år til nu 7,2 milliarder kroner.
Af det beløb har Google betalt 2,6 milliarder til partner-websites, der har eksponeret annoncerne ifølge aftale med Google.
Nettoresultatet ender på 2,1 milliarder kroner, hvilket svarer til et nettoresultat per aktie på 7,36 kroner, en stigning på 477 procent i indtjeningen per aktie i forhold til sidste års første kvartal.
På den baggrund var det en glad topchef, der udtalte sig efter offentliggørelsen af kvartalsresultatet.
- Jeg er især stolt af, at vi har formået at vokse på en sund måde i en periode med meget stor vækst. Endnu en gang har Google innoveret, vokset og leveret stærke økonomiske resultater, mens vi har styrket vores forhold til kunderne og brugerne, sagde Eric Schmidt.
Eric Schmidt indtager både posten som bestyrelsesformand og administrerende direktør for Google.
Mere international forretning
Ved udgangen af første kvartal havde Google 3.482 medarbejdere, hvilket svarer til en stigning på 461 i løbet af årets tre første måneder.
52 procent af omsætningen blev leveret af websites, som Google ejer. Denne andel steg 116 procent til 3,7 milliarder kroner.
Omsætningen leveret af samarbejdspartnere steg med 75 procent til nu 3,3 milliarder kroner og blev særligt løftet af et nyt partnerskab med den europæiske division af America Online.
Geografisk henter Google stadig mere omsætning uden for USA og Canada, der i første kvartal sidste år bidrog med 65 procent mod nu 61 procent.
- Vi vil fortsætte med at have særligt fokus på vores internationale aktiviteter i år, siger Googles økonomidirektør George Reyes.
I modsætning til de fleste andre børsnoterede virksomheder, offentliggør Google ikke selskabets forventninger til kommende regnskabsperioder.