Kraften er med Legos nye Star Wars-spil

Den danske legetøjsproducent Lego kan se frem til store indtægter, når spillet Lego Star Wars i dag rammer Europa til pc og flere spilkonsoller. Spillet har kostet mere end 100 millioner kroner, men er allerede solgt i en halv million eksemplarer i USA.

Mange spil vil Lego sælge.

Sådan kunne man med ord fra figuren Yoda fra Star Wars-filmene beskrive den succes, der venter danske Lego og selskabets Star Wars-spil, der efter flere ugers salg i Nordamerika nu rammer hylderne i Europa.

Lego Star Wars har samlet kostet flere års arbejde og mere end 100 millioner kroner og udkommer både til pc, Playstation 2, Xbox og Gameboy.

Spillet kombinerer de populære Lego- og Star Wars-universer, og det er faldet i god jord hos forbrugere og til dels spilanmeldere i USA, hvor spillet i hyper-hastighed har solgt 500.000 eksemplarer.

Ekstern udvikling

Ansvaret for spillet ligger hos det britiske selskab Giant Interactive, som er stiftet af Tom Stone, der tidligere stod i spidsen for Lego Interactive.

Han overtog udviklingen af Lego-spil i forbindelse med Legos strategi om at outsource udviklingen og selv fokusere på kerneaktiviteterne. Tom Stone har kontrakt på at lave Lego-spil frem til 2012, og Lego Star Wars er som det første spil i rækken derfor af væsentlig betydning for selskabets fremtid.

Star Wars er Legos største spilsatsning til dato
- Spillet er blevet modtaget ekstremt godt, den bedste modtagelse jeg nogensinde har fået. Lego får royalty-betalinger for hvert spil, der sælges, og de første tegn tyder på, at spillet bliver et blockbuster-hit, siger Tom Stone.

Før han kom til Lego, arbejdede han ni år hos verdens største spilforlag, Electronic Arts.

Fusioneret selskab

Mens Giant Interactive og Tom Stone har haft det overordnede ansvar for spillet, har firmaet Traveller's Tales med over 100 ansatte stået for selve udviklingen. Samarbejdet er gået så godt, at de to selskaber netop har valgt at slå klodserne sammen.

Giant Interactive fortsætter dog som selvstændig brik i det nye selskab, og ambitionen er at blive verdens største forlag med fokus på segmentet 6-12-årige drenge.

Kontrakten med Lego er nøglen til at virkeliggøre den ambition.

Selve Lego Star Wars-spillet er baseret på indholdet i de tre seneste Star Wars-film, som George Lucas har skabt. Heriblandt også "Star Wars: Revenge of the Sith", som får biografpremiere 19. maj.

- Vi har set filmen, og den er fremragende. Den er bare Star Wars, og det er bare genialt, siger Tom Stone.

Bygger med lego-klodser

I spillet har udfordringen været at kombinere Lego og Star Wars, og det har man blandt andet gjort ved at skabe 30 figurer, som spilleren kan styre.

Selv betegner Tom Stone spillet som simpelt og let, men charmerende og fuld af sjov.

- En af de fantastiske ting, Lego giver mulighed for, er brug af Kraften. Hvis du er en Jedi-ridder og kommer forbi en bunke lego-klodser, kan du bruge bunken til at skabe et objekt, der kan hjælpe dig videre i spillet, fortæller han.

For Lego er Star Wars-spillet den største satsning på computerspilsområdet nogensinde. Lego har i forvejen en aftale, så det danske selskab sælger fysiske Lego-figurer i Star Wars-universet.

Relaterede links

Lego Star Wars-spillet




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere