Virksomheden bag rejseorganisatoren Rejseplanen er kommet i konflikt med Markedsføringslovens §6a efter virksomheden uopfordret har sendt reklamemails afsted til 300 udvalgte e-mailadresser.
Det er nemlig ikke tilladt at sende e-mails med det formål at reklamere eller sælge, hvis der ikke er blevet bedt om det. Og Rejseplanen lægger ikke skjul på, at de 300 reklame-mails er blevet sendt afsted.
? Vi har sendt mails ud til nogle udvalgt hjemmeside-ejere, for at oplyse om de muligheder, vi tilbyder, siger Lars Smith, der er marketingskoordinator hos Rejseplanen A/S.
Udvalgt modtagere
Budskabet i de uopfordrede e-mails lyder: "Vidste du, at du kan forbedre din hjemmeside med en Microsite løsning fra Rejseplanen?"
Lars Smith fortæller, at Rejseplanen A/S har udvalgt hjemmeside-ejerne ud fra en vurdering af, om brugerne af deres hjemmesider har et stort rejsebehov.
Markedsføringsloven § 6a:
Uanmodet henvendelse til bestemte aftagere En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds-og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det. |
? Det er i strid med markedsføringslovens § 6a, at sende elektronisk post med markedsførings- eller afsætningsformål, hvis der ikke på forhånd er indhentet samtykke, siger jurist Christina Holst Riis fra Forbrugerombudsmanden.
Det kommer bag på Rejseplanens administrerende direktør, Niels Mortensen. Han oplyser, at det ikke har været hans opfattelse, at det var i strid med loven at sende e-mails, der gør opmærksom på virksomhedens Microsite.
? Det er selvfølgelig beklageligt, og vi må overveje, hvordan vi kan strikke det sammen, så virksomheder alligevel bliver opmærksomme på, hvordan de kan udnytte vores løsning, siger han.
Ingen har klaget
Niels Mortensen pointerer, at Rejseplan A/S ikke har fået klager over de udsendte e-mails, og at det ikke koster noget at have et link til rejseplan.dk på en hjemmeside. Han synes, at der er tale om en storm i et glas vand.
? Det er selvmodsigende, at der bliver snakket om Edag, og at vi så alligevel er nødt til at sende almindelige breve i stedet for elektroniske, siger Niels Mortensen.
Rejseplanen er delvist ejet af DSB, HUR (Hovedstadens Udviklingsråde) og Nordjyllands Trafikselskab.
Virksomhedens Microsite-løsning fungerer som et dybt link, der fra en given hjemmeside kan sende en bruger videre til rejseplan.dk, hvis vedkommende ønsker assistance til rejsen.
På rejseplan.dk kan man indtaste sine rejseoplysninger og med nogle få klik finde frem til, hvornår toget eller bussen kører, og hvor man eventuelt skal skifte.
Forbrugerombudsmanden modtager op mod 1.500 klager over spam dagligt.