Multimedieforeningen er tæt på at have samlet de danske spildistributører i samme forening, efter K.E. Media og Atari er kommet inden for i varmen.
Begge selskaber hører til de store spildistributører i Danmark, og deres medlemskab er vigtigt, fordi det danner grundlag for, at Multimedieforeningen nu kan lave en bedre statistik for salget af spil på det danske marked.
Ambitionen er et nyt system, så man i lighed med andre skandinaviske lande og Storbritannien hver uge kan præsentere en liste over de mest solgte spil.
- Det primære formål for en brancheforening er selvfølgelig at dække et marked totalt, så vi kan lave dækkende branchedata. Så er det også meget væsentligt for kommunikation om aldersmærkning og udvikling for spilmediet, at branchen som helhed står sammen, siger formand Peter Weile.
Han er administrerende direktør for Ubisoft, der er blandt medlemmerne af Multimedieforeningen sammen med Electronic Arts, Microsoft Danmark, Nordisk Film Interactive, Pan Vision og Vivendi Universal.
Ifølge Peter Weile dækker foreningen med K.E. Media og Atari som medlemmer 95 procent af salget af spil til pc og konsoller i Danmark.
For Atari er der tale om en tilbagevenden til Multimedieforeningen.
- Vi har været medlem, men valgte at gå ud, fordi vi syntes, det var lidt useriøst. Vi har snakket med den nye formand, Peter Weile fra Ubisoft, og han har en masse ting på tapetet, som vi føler, at vi kan bruge til noget, siger salgschef Chris Hansen.
Ifølge ham har Atari mellem syv og ti procent af det danske spilmarked.
Også distributøren K.E. Media er en sværvægter og er blandt de største spildistributører i Norden.
Peter Weile overtog formandsposten i Multimedieforeningen i december 2004. Han afløste Claus Due, der var administrerende direktør for Electronic Arts i Danmark, men nu er rykket til en position i England.