Under taget på IT-universitetet i København ligger IT-væksthuset, der er en rugekasse for nye innovative virksomheder, og et af æggene er Imotions-Emotion Technology.
Jakob de Lemos, der har studeret datalogi på Aarhus Universitet og Mediologi på Aalborg Universitet, er en af medstifterne af virksomheden, hvis ide blev født for snart fem år siden.
Baggrunden var en udtalt interesse for medier og kommunikation og et vellykket forsøg på at stykke en uddannelse sammen, der handlede om interaktionsdesign, som placerer sig i et felt mellem kreativitet og teknologi.
Ikke science fiction
? Ideen til Imotion's teknologi udsprang i et studie i automatisk perception - hvordan man kan give en computer bevidsthed, siger Jakob de Lemos.
Han understreger, at det ikke handler om intelligente computere, men mere om computere, der bliver til aktive medspillere og selv foretager valg og agerer frit i forhold til brugeren.
For at det scenario skal blive til virkelighed er computersyn nødvendigt. Maskinerne skal udstyres med et kamera og software til billedgenkendelse.
Softwaren skal lidt simplificeret kunne oversætte brugerens følelsesmæssige reaktioner til noget computeren kan forstå og derved give muligheden for en friere kommunikation mellem menneske og maskine.
Jakob de Lemos |
Jakob de Lemos betragter sig selv mere som iværksætter end som forsker. Han arbejder i krydsfeltet mellem teknologien og mennesket. Og det er innovationen, der driver værket.
For ham er innovationen at omsætte teknologi til noget, der kan bruges i hverdagen. Teknologien skal modnes. Den skal vendes og drejes for at finde de rigtige anvendelsesområder.
? Det kræver, at der er nogle mennesker, der lidt anarkistisk udfordrer tingenes tilstand og prøver at bruge nogle kendte metoder på en ny måde. Prøver at eksperimentere med teknologien, siger Jakob de Lemos.
Imotions-Emotion Technology tilføjer et værktøj til eyetracking, der gør det muligt automatisk at analysere og forstå resultaterne af en eyetracking-undersøgelse, så det bliver klart, hvordan de reagerer, mens de gør det.
? Det kan bruges til at forbedre kommunikationsprocessor inden for mange områder som eksempelvis medier, marketing eller design. Men det har været nødvendigt at finde ud af, hvor det var mest fordelagtigt at begynde, da der kan være en del vaner, der skal brydes, siger Jakob de Lemos.
Installationskunstner
Det første man forbinder med en it-opfinder og udviklingsdirektør i egen virksomhed er ikke installationskunst, men det er tilfældet med Jakob de Lemos.
Han er en del af et kollektivt kunsteksperiment og en elektronisk legeplads, der hedder Half Machine og som sidste år foregik i Den Grå Hal på Christiania.
? Det spænder fra robotkunst til forsøg inden for generisk billedmanipulation og lydbehandling. Sidste år byggede jeg en installation baseret på computersyn og lydsensorer. Maskinen fornemmede mennesker og interaktion og reagerede på det, siger Jakob de Lemos.
Han pointerer, at det i øvrigt også er billigere at eksperimentere, når der er tale om skrotkunst, end hvis der skal udvikles produkter, der skal sælges. De behøver ikke være helt så pæne, og man har frie hænder til at sætte rammerne.
Flere heste
Det er ikke planen at blive ved med kun at udvikle analysesoftware. På længere sigt vil Jakob de Lemos gerne udvikle andre produkter.
? Det handler om at udvikle nogle produkter, der kan være med til at øge den oplevelse, som brugeren får, når vedkomne har produkterne mellem hænderne, siger Jakob de Lemos.
Han synes, at det er vigtigt at tage hensyn til de emotionelle faktorer, der spiller ind, når nye produkter skal designes. Det handler om oplevelsen, og det er ifølge Jakob de Lemos ikke nok kun at fokusere på funktionelt design.
? Man taler om, at op mod 80 procent af et menneskes liv er styret af og baseret på emotionelle beslutninger, hvad enten det handler om læring, tænkning eller beslutninger, der skal tages, siger Jakob de Lemos.
Relevant link