Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
I februar havde Ioniq 5 verdenspremiere, og siden da har der været stor interesse for den nye elbil, der bliver Hyundais første model, som er bygget på den dedikerede EV platform (E-GMP).
Danskerne må vente indtil sommer med at prøvekøre Ioniq 5, som forventes på de danske veje til juni. Men allerede nu kan Hyundai afsløre prisen på en Ioniq 5 i udstyrsvarianten Essential med den store batteripakke på 72,6 kWt, som bliver en af de første biler, der lander i Danmark.
Udstyr og batteri til forskellige behov
Ioniq 5 bliver tilgængelig i tre udstyrsvarianter, Essential, Advanced og Ultimate, og med to forskellige batteristørrelser - 58 kWt med en forventet rækkevidde på op til 384 km på en enkelt opladning og 72,6 kWt med en forventet rækkevidde på op til 481 km.
I Danmark tilbydes batteristørrelsen 58 kWt med baghjulstræk, mens batteriet på 72,6 kWt tilbydes med enten baghjulstræk eller firehjulstræk. Dermed matcher Ioniq 5 forskellige kørselsbehov. Med 58 kWt-batteriet og baghjulstræk yder elbilen 170 hk, med 72,6 kWt-batteriet og baghjulstræk yder den 217 hk, mens varianten med firehjulstræk yder 306 hk.
Ioniq 5 kan lade ved 800 volts, og det betyder at der er strøm til 100 km på bare 5 minutter, og 80 procent på kun 18 minutter.
Masser af udstyr
Prisen på Ioniq 5 Essential med 72,6 kWt starter ved 339.995 kr. Med i prisen er en lang liste med udstyr som 12.3” touchskærm med nyt grafik og dansk navigation samt Bluelink, der er integreret med den lige så store digitale instrumentering. Tilsammen giver de nem adgang til alle køre-, sikkerheds- og infotainment-funktioner.
Derudover har den bl.a. aktiv blindvinkel-sensor, varmepumpe, trådløs opladning af mobiltelefon, automatisk nødbremse med drejefunktion, fodgænger- og cyklistgenkendelse samt ved krydsovergange, eCall, automatisk skiltegenkendelse, vognbaneassistent med følgefunktion samt adaptiv fartpilot med Stop & Go - et system der gør det muligt både at indstille ens foretrukne fart og afstand til forankørende. Hvis teknologien registrerer langsommere trafik, holder bilen automatisk den indstillede afstand. Systemet kan tilmed bremse bilen helt op i tæt trafik. Så snart der er fri passage på vejen forude, accelererer bilen igen op til den indstillede fart, såfremt bilen ikke har holdt stille i mere end 3 sekunder.
Desuden må bilen trække op til 1.600 kg, som rent faktisk gør det muligt at trække en campingvogn.