Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Valgmulighederne bliver bedre og bedre, når det gælder elektriske biler. Også hvis man ønsker en bil i et lidt lavere prisleje end Tesla og Porsche.
I går kunne Mazda præsentere deres bud på en elbil. Den befinder sig en i en priskategori, der ikke er så fjern fra den vi forbinder med almindelige benzindrevne familiebiler.
253.000 kroner skal du betale for en særligt veludrustet "First Edition" model, som allerede kan forudbestilles nu. Prisen for en standardmodel bliver lavere, men offentligøres først senere.
Unikt dørdesign
Bilen har design, der minder om tidligere MX-modeller, men med et mere futuristisk præg. Især de specielle ”freestyle”-døre er med til at give særligt look. Bagdørene åbner bagud, så man får én stor åbning, når frontdørene ogå er åbnet. Det skal blandt andet hjælpe til at lette pålæsning af bagage, barnevogne og lignende.
Indvendigt finder man en ”svævende” midterkonsol og et interiør baseret på miljøvenlige materialer. En del af læderet er erstattet af et vegansk alternativ, og miljøvenligt forarbejdet kork pryder midterkonsollen.
Kører som en Mazda
Mazda har tunet MX-30 til at matche den kørefornemmelse man forbinder med producentens biler. En naturlig respons i håndtering af rat, speeder og bremsepedal. På den måde skal MX-30 føles meget som en Mazda med benzin- eller dieselmotor.
Et af midlerne til at opnå dette er batteriet, der er integreret i karrosseristrukturen på en måde, så den generelle karrosseristivhed øges. Derudover har Mazda tænkt på, hvordan lyden påvirker førerens oplevelse af accelerationen og hastigheden, og har derfor skabt et diskret lydbillede inde i bilen, der varierer alt efter, hvordan speederen betjenes. Vi må at man selv kan slå dette til og fra, da stilhed i kabinen er blandt elbilernes store forcer.
Begrænset rækkevidde
Således ligner MX-30 umiddelbart en ganske fornuftig elbil. Der hvor man for alvor ser at der er tale om en billigere elbil er på batteriet. Mazda har valgt et 35,5 kWh batteri, der giver den en rækkevidde på ca. 200 km efter WLTP-normen. Det vil være fuldt tilstrækkeligt til dagligdagens kørsel for de fleste, især hvis man selv har ladestander derhjemme, men det begrænser dens potentiale som langtursbil. Bilen er kompatibel med almindelige ladestandere, inklusiv CCS Turbo-opladere med 50 kW.
MX-30 kan forudbestilles på Mazdas hjemmeside og vil være tilgængelig i løbet af næste år.