Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Amanda, Polsag, EFI. Listen over kuldsejlede, store offentlige IT-projekter er lang, og regningen lyder på milliarder af skattekroner. Men efter ti års forskning på området har forskere fra Datalogisk Institut på Københavns Universitet udviklet en ny teknologi, der skal hjælpe organisationer med at digitalisere deres arbejde på en enklere og mere fleksibel måde.
Enkel tilgang
Et IT-system i det offentlige kan typisk være et sagsbehandlingssystem, som hjælper myndigheden med at optimere arbejdsprocesser og håndtere dokumenter fra borgere. Disse systemer tager som regel udgangspunkt i forsøg på at analysere organisationens arbejdsgange.
"Gennem årene har man brugt masser af penge på at lave store forkromede kort over organisationens arbejdsgange, men uden at det har virket i praksis. Vores nye teknologi har en enklere og agil tilgang, der tager udgangspunkt i at beskrive de regler og love, som en offentlig myndighed skal overholde," siger professor Thomas Hildebrandt fra Datalogisk Institut, som forsker i digitalisering af arbejdsgange og forretningsprocesser.
Systemer, der bruger den nye teknologi, giver fx sagsbehandleren en tjekliste med aktiviteter, der skal være udført, før en sag kan kaldes løst. På den måde er det tydeligt, hvad sagsbehandleren skal gøre for at nå målet, men uden at gå i detaljer med præcist, hvornår medarbejderen skal gøre det. Sagsbehandleren kan derfor udføre arbejdet på sin egen måde, så længe reglerne er opfyldt. Modsat tilgangen i fejlslagne IT-projekter er det også nemt at fjerne, ændre eller tilføje nye regler, hvis lovgivningen ændrer sig, eller regler fortolkes anderledes i praksis.
Teknologien er allerede taget i brug af en af statens største IT-leverandører.