Danskere sender reklame-mails ad bagvejen

Danskerne videresender i høj grad sjove mails med reklamebudskaber, også kendt som viral markedsføring. For virksomheder er det en mulighed for at lave mail-kampagner uden at risikere millionbøder for spam. To danske firmaer slår sig nu sammen om at sælge konceptet.

Sjove videoklip med skjulte reklamebudskaber er et af midlerne for danske virksomheder, der gerne vil ramme danskernes indbokse med reklamebudskaber uden at risikere millionbøder for spam.

Det mener mediebureauet IUM, der har slået sig sammen med firmaet Goviral om at sælge konceptet til danske virksomheder.

Som salgsargument vil de to firmaer bruge en undersøgelse, der viser, at danskerne i gennemsnit modtager otte underholdningsmails om måneden og sender tre af dem videre. 400 danskere har medvirket i undersøgelsen.

Konceptet kendes også som viral markedsføring, fordi reklamebudskabet eller produktet gøres så underholdende eller brugbart, at folk selv sender beskeden eller en anbefaling videre til deres bekendte.

Dermed spreder reklame-mails sig som en steppebrand, uden at firmaerne bag anklages for at spamme forbrugerne.

Blåstempling

Hos Goviral ser marketingchef Claus Moseholm samarbejdet med IUM som en blåstempling, fordi mediebureauet rådgiver en lang række danske virksomheder om, hvor de skal bruge reklamepengene.

- Hvis et mediebureau anbefaler os, så er der mange flere virksomheder, der tager det alvorligt. Det har været udfordringen for os i det første halvandet år, at mange virksomheder ikke forstår, hvad det er, siger han.

Flere danske firmaer har allerede benyttet sig af metoden. En sjov film med en bulldog blev set af 10.000 mennesker om dagen, da sikkerhedsfirmaet Bullguard sidste år sendte en reklamefilm i omløb.

Senest har børsnoterede Danware brugt konceptet til at sælge selskabets produkter.

I begge tilfælde har Goviral stået bag kampagnen, og det er det selskab, som nu er gået i samarbejde med det langt større danske mediebureau IUM.

SMS, Flash og billeder

Goviral er interessant, fordi selskabet har opbygget kendskab til, hvilke steder det giver størst effekt at placere materialet, for eksempel i private weblogs og på humor-hjemmesider.

Ifølge Claus Moseholm kan reklame-budskabet også pakkes ind i både SMS-beskeder, Flash-spil og billeder.

- Det kan være mange forskellige ting, men meget af det er film, og det er fordi det er det, der ligger tættest på det marketingcheferne kender til i forvejen, siger han.

Hos mediebureauet IUM er man specielt interesseret i, at selskabets undersøgelse viser, at specielt aldersgruppen 25-34 år er mest aktiv med at sende mails videre.

Mediebureauer følger trop

IUM's Christian Strand tror, at andre mediebureauer vil følge trop og tilbyde konceptet.

- Jeg vil tro, at de fleste mediebureauer tager det med inden for det næste års tid, men jeg tror ikke, at vi kommer til at se markedet blive tæppebombet herhjemme. Vi har en meget god etik i Danmark, siger Christian Strand.

Både IUM og Goviral afviser at sammenligne viral markedsføring med spam, og heller ikke hos Forbrugerombudsmanden har man umiddelbart kig på området, selvom spam forfølges hårdt, senest med en millionbøde til Debitel.

- Spam er, når du bliver kontaktet uønsket med et kommercielt budskab. Når du får en sjov film fra en, du kender, så er det en del af din samtale med ham eller hende. Du accepterer, at der er et kommercielt budskab i den film, fordi den har værdi, mener Claus Moseholm.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere