Den effektivisering og de besparelser e-fakturering skal give, bliver ædt op af gebyrer.
På grund af de øgede administrationsomkostninger, eller fordi systemer skal omprogrammeres for at kunne håndtere e-fakturering, vælger flere og flere virksomheder at lægge ekstra gebyrer oven i handler med det offentlige.
Interflora er en af de virksomheder, hvor det er dyrere at handle, hvis man repræsenterer det offentlige, og der derfor skal faktureres elektronisk. Det koster 45 kroner ekstra, hvis noget skal siges med blomster og en e-faktura.
Ikke kun blomster
Interflora er ikke en enlig svale i reden af virksomheder, der sender regningen for e-fakturering videre til det offentlige. Også hos Håndværksrådet kender de til, at de planlagte besparelser betyder ekstra regninger i stedet.
? Vi har set eksempler på virksomheder der mener, at det er forbundet med ekstra omkostninger at fakturere elektronisk, og derfor sender regningen videre, siger Thomas Rudolf, projektkonsulent i Håndværksrådet.
Thomas Rudolf pointerer, at det endnu kan være svært at fastslå, hvor stort omfanget er af virksomheder, der har hævet deres priser.
Helt hen i skoven
Hos Økonomistyrelsen mener man ikke, det kan være rigtigt, at det skal koste ekstra, at faktureringen skal foregå elektronisk.
? Det er, mener jeg, helt hen i skoven. Fordi e-faktura er nok med til at effektivisere den offentlige sektor, men faktisk vil det på sigt også effektivisere i den private sektor. Når systemerne bliver lagt om, vil det spare en masse arbejdsprocessor og derved ressourcer, siger Henrik Pinholt, vicedirektør i Økonomistyrelsen.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Interflora.