Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Appen er udviklet af Mathias Mønsted, der blandt andet står bag madspildssuccesen To Good To Go. Han så et uudforsket og gammeldags rekrutteringsmarked, hvor der er plads til en ny spiller, der kan gentænke måden at matche virksomheder med jobsøgere:
“Inden for andre brancher har vi set, hvordan de virksomheder, der evner at gøre tingene ultra simple og visuelle, vinder markedet. Instagram har gjort det indenfor billeder. YouTube indenfor videoer. Tinder indenfor dating. Der er imidlertid ingen, som har gentænkt den måde, vi matcher virksomheder med ansøgere.”
SimplyJob er baseret på den enkle idé, at det skal være inspirerende, visuelt og digitalt for unge jobsøgere at finde et job. Lange ansøgninger og CV’er inspirerer ikke de unge til at søge nyt arbejde. Vil virksomhederne fange de unges interesse, må de tiltrække de unge på deres præmisser:
“SimplyJob kommer til at gøre jobsøgning lige så sjov, simpel og attraktiv, som Tinder har gjort det indenfor dating”, fortæller Mads Paaskesen, der ikke kun er en af stifterne af SimplyJob, men også stifter af succesen PL & Partners.
Ansøg med video
Målgruppen er de digitale unge på 13-25 år, som synes, at den uopfordrede ansøgning er uinteressant. At søge et nyt job skal være simpelt og visuelt, hvis man vil tiltrække “Generation Z”. Og det kan virksomhederne gøre ved at bruge SimplyJob.
Så snart den jobsøgende har hentet appen og udfyldt en præsentation om sig selv og har valgt den branche og det lokalområde, han vil søge jobs i, er han klar til at søge med et enkelt swipe. Jobsøgerne kan ansøge op til tre jobs om dagen ved at swipe til højre.
Vil de unge forrest i køen, kan de lave en videopitch, som virksomheden modtager med ansøgningen. Ved at lave en videoansøgning skaber de unge opmærksomhed om sig selv og viser virksomheden, hvem de er, og hvorfor de skal ansætte kandidaten.
En lang række virksomheder i ind- og udland bruger allerede appen til at hyre nye medarbejdere. Som virksomhedskunde hos SimplyJob får man digital adgang til ansøgningerne og betaler 29 kr. pr. ansøger. Der er altså tale om en no cure - no pay forretningsmodel, der effektiviserer og nedsætter omkostningerne for virksomheder at rekruttere nye medarbejdere.