Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Den er støt fremad for Huawei. Endnu et år i træk viser den kinesiske virksomhed solid økonomisk fremgang. På tværs af sine tre forretningsenheder skabte virksomheden en samlet omsætning på 521,6 mia. CNY (529,6 mia. danske kroner) i 2016. Det er 32 procent højere end i 2015.
Huawei fortsatte også sine massive investeringer i forskning og udvikling, som er en vital del af virksomhedens DNA. Investeringerne i forskning og udvikling steg med 28 procent fra 59,7 mia. CNY (60,5 mia. kroner) i 2015 til 76,4 mia. CNY (77,6 mia. kroner) i 2016. Nettoresultatet er 5,3 mia. CNY (37,6 mia. kroner), hvilket er 0,4 procent højere end i 2015.
”Huawei har holdt sit strategiske fokus i 2016 og opnået solid vækst. Digitalisering og intelligence rummer enorme forretningsmuligheder for alle industrier og baner vejen for vækst i vores egen industri, information- og telekommunikationsteknologien. Huawei vil fortsætte med at skabe værdi for kunderne, understøtte digital transformation i alle industrier og skabe vedvarende vækst i vores forretning”, siger Eric Xu, Huaweis roterende CEO.
Tre forretningsområder
Huaweis tre forretningsenheder Carrier, Enterprise og Consumer beskæftiger sig med henholdsvis mobil- og datanetværk, virksomhedsnetværk og forbrugerelektronik.
Huaweis carrier-forretning voksede med 24 procent. Her har Huawei bl.a. fokus på at udnytte de store muligheder inden for cloud, video, Internet of Things og digitale transformationer for netværkskunder. I Danmark spiller netværkssamarbejdet med TDC Group en væsentlig rolle, og det blev i 2016 udvidet til at rumme en opgradering af YouSees kabelnetværk, som i løbet af 2017 vil bringe internethastigheder på op til 1 GB/s ud til 1 mio. husstande i Danmark.
I 2016 voksede enterpriseforretningen med 47 procent. I den del af forretningen driver Huawei den digitale transformation i centrale industrier som finans- og energisektoren. Og mulighederne er store. 2/3 af verdens top-virksomheder har digital transformation som kernestrategi, ifølge en analyse fra Huawei.
Huaweis consumer-forretning tog også store skridt i 2016. Både globalt og i Danmark. På globalt plan sendte Huawei mere end 139 millioner smartphones i handlen og forretningen voksede 44 %. I Danmark rundede Huawei 200.000 solgte smartphones og fordoblede dermed antallet af solgte enheder på et stagnerende marked i forhold til 2015. Huawei har ikke mindst fået bedre fat i high-end segmentet og har solgt langt flere topmodeller end tidligere, hvor især P9 blev taget godt imod, men også den prisvenlige P9 lite hittede hos de danske forbrugere.
Huaweis 2016-årsrapport er revideret af det uafhængige revisionsselskab KPMG. Læs rapporten her: http://www.huawei.com/en/about-huawei/annual-report/2016.