Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
I en undersøgelse afsluttet i denne uge har Ericsson og tyske Vodafone benyttet neurovidenskab til at forstå, hvad brugere af mobilt bredbånd mener om netværk med dårlig ydeevne. Der blev benyttet elektroencefalografi-udstyr (EEG) til at måle hjerneaktiviteten hos de 150 abonnenter, som havde meldt sig frivilligt til projektet, der foregik i Düsseldorf, Tyskland.
Resultatet viste, at selv små forsinkelser og forstyrrelser hæver stressniveauet hos brugeren, og det har en negativt indflydelse på brugernes loyalitet og syn på operatørernes brand.
Første undersøgelse
De abonnenter, som deltog i undersøgelsen, skulle gennemføre 13 specifikke opgaver på 10 minutter ved brug af en smartphone, hvor forbindelsen blev forringet. Opgaverne inkluderede typiske handlinger fx browsing, streaming og upload af selfies. Udover EEG-udstyret blev der benyttet eye-trackingudstyr og pulsmålere til at overvåge brugernes fokusering og hjerterytme.
Vodafone og Ericsson er de første i verden til at bruge sådanne metoder til at undersøge forbrugeres reaktioner og følelser i forbindelse med forsinkelser på bredbånd.
Selv et sekund har betydning
Guido Weißbrich, Director Network Performance hos Vodafone, siger: “Undersøgelsen viser, hvor hurtigt smartphone-brugere bliver utilfredse, når et bredbåndsnetværk ikke yder optimalt. En simpel forsinkelse på et sekund, når man downloader eller uploader indhold, har en betydelig negativ indflydelse på brugeroplevelsen, så streaming-services skal gøre alt for at undgå længerevarende forsinkelser, eller at indholdet fryser.”
For at undersøge, hvordan brugernes loyalitet og syn på operatørens brand blev påvirket, så blev undersøgelsen afsluttet med et spørgeskema, som abonnenterne udfyldte før og efter, de havde udført opgaverne.
Værdifuld data
Bradley Mead, Head of Managed Services and Network Design and Optimization at Business Unit Network Services hos Ericsson, siger: “Det er essentielt for operatørerne at forstå, hvordan brugerne opfatter de services, som de tilbyder, og hvordan det faktisk påvirker deres dagligdagsliv. Nu har vi værdifuld data, som kan bruges til at optimere og designe netværk, der kan maksimere brugeroplevelsen af populære applikationer.”
Resultaterne fra undersøgelsen har fået Ericsson til at tilføje “Ericsson Neurometric Analysis” til deres “App experience optimization portfolio”. Dette nye tilbud (eller værktøj) bliver tilgængeligt for operatører i hele verden. Læs mere om Ericsson Neurometric Analysis.